ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

خانه تکانی منزل نمادی از سه حرکت بزرگ است که ریشه در مسائل اخلاقی دارد، به طور مثال برخی از وسایل منزل هستند که تنها سالی یک بار نیاز به شست‌وشو و تمیز کردن دارند، برخی دیگر هر روز یا به صورت مداوم نیاز به تمیز کردن آن‌هاست، یا بعد از هر پاکیزگی وسایل کهنه و قدیمی که دیگر قابل استفاده نیست را با وسایل نو تعویض می‌کنند، این سه فرآیند هم در حوزه اخلاقی عملاً اتفاق می‌افتد که اساتید اخلاق با عنوان «تخلیه، تحلیه و تجلیه» نام می‌برند.



از چندين قرن قبل بر قفل در حضرت زهرا(سلام‌الله عليها)شعري به عربي نوشته شده كه متن آن چنين است: «هو الحبيب الذي ترجي شفاعته لكل هولٍ من الأهوال مقتحم»، اما كسي نمي‌دانست كه بر پشت اين قفل در چه نوشته شده است؟امروز اين رازها پنهان آشكار شده است.

پايگاه اطلاع رساني حج: در كنار مرقد شريف پيامبر اكرم (ص) خانهٔ حضرت زهرا (ص) قرار دارد كه در اين خانه رازهاي ناگفته فراواني پنهان است. شيعيان با حضور در حرم نبوي به زيارت اين خانه مي‌روند تا در جوار بيت ام ابيها دعا و نماز خوانده و با درس هاي تاريخ صدر اسلام بيشتر آشنا شوند.

گرچه خانه حضرت زهرا(سلام‌الله عليها) را در مدينه منوره قفل زده‌اند، اما همان «قفل» در بسته هم اين رازها را در دل خود نگهداشته است و با خواندن شعري كه بر روي آن قفل نوشته‌اند، مي‌توان گوشه‌اي از اين رازها را دريافت.

به تازگي يكي از مديران كاروان‌هاي زائران ايراني به نام آقاي «محسن شهرابي» موفق شده بود كه از پشت قفل در خانه حضرت زهرا تصوير بردار كه اين تصوير رازها پشت قفل در را نيز بازگو مي‌كند. در پشت اين قفل اين مصرع «حاشاه أن يحرم الراجي مكارمه ... أو يرجع الجار منه غير محترم» حك شده است. كه ترجمه آن مي‌شود «از او(پيامبراكرم) به دور است كه محروم كند كسي را كه به كرامات و بزرگواري‌هاي او اميد بسته است.»

 
 



اين نوشته و تصوير بسياري را به تعجب واداشته است ، حتي در كتاب‌هاي تاريخي مطلبي در اين خصوص به ميان نيامده است و تنها در كتاب آقاي رسول جعفريان نوشته شده بود كه روي و پشت قفل در نوشته شده است«هو الحبيب الذي ترجي شفاعته لكل هولٍ من الأهوال مقتحم» «او (پيامبر اكرم)حبيب خدا است كه شفاعت او مورد اميد است براي هر هول و وحشتي كه انسان به سختي در آن واقع شود.» اما اكنون مشخص شد كه مطلب پشت اين قفل با روي آن متفاوت است.

اين تصوير كه به تازگي به ثبت رسيده است براي نخستين بار از سوي پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري منتشر مي‌شود تا در دهه فاطمه و ايام شهادت حضرت زهراي اطهر گوشه‌اي از رازهاي نهفته در خانه آن حضرت را بيشتر بدانيم.



امام علي(ع) :   

الثَّناءُ بأكثَرَ مِن الاستِحقاقِ مَلَقٌ ، و التَّقصيرُ عنِ الاستِحقاقِ عِيٌّ أو حَسَدٌ .( نهج البلاغه ، حكمت347)
 ستودن بيش از استحقاق كسى ، چاپلوسى است و ستودن كمتر از استحقاق، ناتوانى در سخن يا حسادت است.



درس21انسانی و19عمومی

1-دو مورد از مراجع اصلی درامر تحقیق را نام ببرید.(دی90)

2-دو مرجع دیداری وشنیداری نام ببرید.(شهریور91)

3- نامه ی دانشوران،جز  کدام یک از منابع زیر به شمار می رود؟(خرداد91)

4-توضیح زیر در مورد کدام منبع دیداری وشنیداری است؟(خرداد91)

"این منبع با ظرفیت گسترده ی ذخیره سازی قادر است اطلاعات زیادی را بر روی یک صفحه ی کوچک ضبط کند."

5-نام فرایند واجی را در واژه های "شب پره –شپره "و"برافتاد-برفتاد"بنویسید.(ش91)

6-با توجه به منابع تحقیق به سوالات پاسخ دهید(خرداد90)

الف)اگربخواهیم به متن مقالات در یک تحقیق دسترسی پیدا کنیم از کدام منبع فرعی استفاده می کنیم ؟

ب)اطلس های جغرافیایی جزو کدام یک از مراجع تحقیق به شمار می آیند؟

7-کدام یک از منابع مقابل فرعی است ؟ (شهریور90)      الف)نمایه              ب)اطلس ها

8-در سال های اخیر آن چه بیش از همه بر روند تحقیقات تاثیر گذاشته است،چیست؟ونامه ی دانشوران جز ؛ کدام یک ازمنابع تحقیق است ؟(ش90)

9-نام دو مورد از مراجع اصلی تحقیق را بنویسید.(دی89)

10-یک دایره المعارف تخصصی مربوط به ادبیات و علوم انسانی با نام نویسنده ی آن بنویسید.(خرداد89)

11-ایرج افشار "فهرست مقالات فارسی "را به چه شیوه ای تنظیم کرده است ؟چرا این اثر یک "منبع فرعی "به شمار می آید ؟(شهریور89)

12-دو مورد از ویژگی های دایره المعارف فارسی را بنویسید.(دی88)

13-از میان موارد زیر،مراجع فرعی را جدا کرده و در پاسخ نامه بنویسید.(خرداد88)

الف)سرگذشت نامه ها         ب)کتاب شناسی ها       ج)چکیده ها                 

14-به مجموعه ای که شامل همه ی رشته های انسانی یا رشته ای معین باشد ،چه می گویند ؟(خرداد88)

15-موضوع کتاب "مجمع الفصحا "اثر "رضا قلی خان هدایت "........است در مرجع شناسی به چنین اثری .....می گویند.(شهریور88)

16-یک نمونه دایره المعارف چند دانشی نام ببرید.(ش88)

17-به عنوان ماهنامه ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،فهرست کامل مقالات و کتاب های تازه را در آن منتشر می کند،چیست ؟(دی87)

18-به مجموعه ای که شامل همه ی رشته های دانش انسانی یا رشته یی معین باشد چه می گویند ؟(دی87)

19-دو مورد از مراجع تحقیق دیداری و شنیداری را نام ببرید.(خرداد87)

20-از مراجع تحقیق نوشتاری غیرچاپی دو مورد نام ببرید.(شهریور87)

 



سيماي امام زمان در کودکي   
شيخ صدوق (ره ) به سند خود، از يعقوب بن منقوس (ره ) نقل مي كند كه گفت : روزي به حضور امام حسن عسكري رفتم ، ديدم روي سكوئي در خانه اش ، نشسته ، و در طرف راست آن سكو، اطاقي بود و بر در آن پرده اي آويخته شده بود، عرض كردم : (آقاي من ! (بعد از شما) صاحب امر كيست ؟)
فرمود: پرده اطاق را بالا بزن ، پرده را بالا زدم ، ناگاه پسري كه قامتش حدود پنج وجب بود، از اطاق بيرون آمد، ظاهر او نشان مي داد كه حدود هشت يا ده سال دارد (البته آن حضرت در اين هنگام پنج سال داشت ، ولي قامت رشيد او چنان نشان مي داد)، پيشاني روشن ، و صورت سفيد، و چشمان درخشنده ، و كفهاي دستش زبر و خشن ، و سر زانوانش به طرف زمين مايل بود، و در گونه راستش خالي وجود داشت و بر سرش زلف بود، آمد و روي زانوي امام حسن نشست ، امام حسن فرمود: (صاحب شما اسن است )سپس او بر جهيد و رفت ، امام حسن ادخل الي الوقت المعلوم : (داخل خانه شو تا روز وقت معلوم )او وارد آن اطاق شد، من او را ديدم كه به آن اطاق رفت ، امام حسن به من فرمود: (به اطاق نگاه كن ) به اطاق نگاه كردم ، كسي را در آنجا نديدم .
داستانهاي شنيدني از چهارده معصوم عليهم السلام
نوشته : محمد محمدي اشتهاردي


درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم