ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

#کتاب_صوتی #فارسی_شکر_است #محمد_علی_جمال_زاده «فارسی شکر است»، به قلمِ محمدعلیِ جمال‌زاده، گویا نخستین داستانِ کوتاه به شیوه‌یِ مدرن در زبانِ فارسی ست و نخستین بار در مجله‌یِ کاوه در برلین٬ به سالِ ٬۱۹۲۲ نشر شده و سپس در مجموعه داستانِ یکی بود و یکی نبود جای گرفته است. درونمایه‌یِ داستان مسئله‌یِ برخوردِ زبانی ست. جمال‌زاده در «دیباچه»ای که بر کتاب نوشته به نارسایی‌ها و تنگناهایِ زبانِ نوشتاریِ فارسی پرداخته و رویکرد به زبانِ ساده‌یِ گفتاری از راهِ داستان‌نویسی را راهِ برون‌رفت از تنگنایِ زبانِ تاریک و پُرلِفت-و-لعابِ نوشتاری دانسته است داستان فارسی شکر است او را، نخستین داستان کوتاه فارسی به شیوه غربی می شمارند



بادها: نوحه‌خوان بیدها: دسته زنجیرزن لاله‌ها: سینه‌زنان حرم باغچه بادها: در جنون بیدها: واژگون لاله‌ها: غرق خون خیمه‌ خورشید سوخت برگ‌ها گریه‌کنان ریختند آسمان کرده به تن پیرهن تعزیه طبل عزا را بنواز، ای فلک ... #عمران_صلاحی



محرم امسال بی شک محرمی دیگر است، شهادت مظلومانه حجاج در منا عاشورایی دیگر آفرید.دیگر آن عزیزانی که خود ایام سوگواری امام حسین ( ع) را گرم تر می کردند در میان مانیستند .

مستدام باد راهشان وگرامی باد یادشان.



هواخواه توام جانا و می‌دانم که می‌دانی

 

که هم نادیده می‌بینی و هم ننوشته می‌خوانی

 

ملامتگو چه دریابد میان عاشق و معشوق

 

نبیند چشم نابینا خصوص اسرار پنهانی

 

بیفشان زلف و صوفی را به پابازی و رقص آور

 

که از هر رقعه دلقش هزاران بت بیفشانی

 

گشاد کار مشتاقان در آن ابروی دلبند است

 

خدا را یک نفس بنشین گره بگشا ز پیشانی

 

ملک در سجده آدم زمین بوس تو نیت کرد

 

که در حسن تو لطفی دید بیش از حد انسانی

 

چراغ افروز چشم ما نسیم زلف جانان است

 

مباد این جمع را یا رب غم از باد پریشانی

 

دریغا عیش شبگیری که در خواب سحر بگذشت

 

ندانی قدر وقت ای دل مگر وقتی که درمانی

 

ملول از همرهان بودن طریق کاردانی نیست

 

بکش دشواری منزل به یاد عهد آسانی

 

خیال چنبر زلفش فریبت می‌دهد حافظ

 

نگر تا حلقه اقبال ناممکن نجنبانی



خواجه شمس الدين محمد شيرازي شاعر و حافظ قرآن، متخلص به حافظ و معروف به لسان الغيب از بزرگترين شاعران غزل سراي ايران و جهان به شمار مي رود.

 

حافظ را نمي توان از سنخ شاعران تک بعدي و تک ساحتي محسوب و تفکر شاعرانه اش را تنها به يک وجه خالص تفسير و تاويل کرد. شعر حافظ داراي ابعاد گوناگون و متنوع سرشار از راز و رمز و پرسش از حقيقت هستي است. او از بزرگترين شاعران نغزگوي ادبيات فارسي است.

 

حافظ (همچنانكه از تخلص او برمي آيد) قرآن را از حفظ داشت و به چهارده شكل (قرائت هفتگانه) مي خواند . او مردي بود اديب، عالم به علوم ادبي و شرعي و آگاه از دقايق حكمي و حقايق عرفاني. استعداد خارق العاده او در تلفيق مضامين و آوردن صنايع گوناگون بياني در غزل او را سرآمد شاعران زمان خويش و حتي تمامي شاعران زبان فارسي كرده است.

 

او بهترين غزليات مولوي، سعدي، كمال، اوحدي، خواجو و سلمان را استقبال كرده است اما ديوان او به قدري از بيتهاي بلند و غزليات عالي و مضمونهاي نو پر است كه اين تقليدها و تأثرها در ميان آنها كم و ناچيز مي نمايد. علاوه بر اين، مرتبه والاي او در تفكر عالي و حكمي و عرفاني و قدرتي كه در بيان آنها به فصيح ترين و خوش آهنگ ترين عبارات داشته، وي را به عنوان يكي از بزرگترين و تاثيرگذارترين شاعران ايران قرار داده و ديوانش را مورد قبول خاص و عام ساخته است.

 

اين نكته را نبايد فراموش كرد كه عهد 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 20 مهر 1394برچسب:, :: 15:55 :: توسط : زرین

بیستم مهر ماه مصادف با روز بزرگداشت حضرت حافظ خراباتی گرامی باد.

 

خرم آن روز کز این منزل ویران بروم

راحت جان طلبم و از پی جانان بروم

گر چه دانم که به جایی نبرد راه غریب

من به بوی سر آن زلف پریشان بروم

چون صبا با تن بیمار و دل بی‌طاقت

به هواداری آن سرو خرامان بروم

نذر کردم گر از این غم به درآیم روزی

تا در میکده شادان و غزل خوان بروم.....



دیروز روز مباهله بود ومن نتوانستم به وبلاگم سر بزنم و مطلبی بگذارم 

 

مباهله در اصل از " بَهل " به ‌معني رها کردن و برداشتن قيد و بند از چيزي است، اما مباهله به‌ معناي لعنت کردن يکديگر و نفرين کردن است.e کيفيت مباهله به اين گونه است که افرادي که درباره مسئله مذهبي مهمي گفتگو دارند در يک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع کنند و از او بخواهند که دروغ گو را رسوا سازد و مجازات کند.

 

شرح مختصر واقعه مباهله

پيامبر اکرم، حضرت محمد(ص) براي گزاردن رسالت خويش و ابلاغ پيام الهي، به بسياري از ممالک و کشورها نامه نوشت يا نماينده فرستاد تا نداي حق پرستي و يکتاپرستي را به گوش جهانيان برساند. هم چنين نامه اي به اسقف نجران، " ابوحارثه " نوشت و طي آن نامه ساکنان نجران را به آيين اسلام دعوت فرمود. (در روز 24 ذي الحجّه سال دهم هجري). مردم نجران که حاضر به پذيرفتن اسلام نبودند نمايندگان خود را به مدينه فرستادند و پيامبر (ص) آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد.

 

وقتي هيئت نمايندگان نجران، وارستگي پيامبر (ص) را مشاهده کردند، از مباهله خودداري کردند. ايشان خواستند تا پيامبر (ص) اجازه دهد تحت حکومت اسلامي در آيين خود باقي بمانند و بر ادعاي خود اصرار داشتند.

 

بنابراين پيامبر (ص)، در ابتدا سعي کرد با دلايل روشن و قاطع آنان را آگاه کند، اما چون استدلال موجب تنبّه آنان نشد و با لجاجت و ستيز آنان مواجه گشت، به امر الهي به مباهله پرداخت.

 

خداوند در آيه 61 سوره آل عمران مي فرمايد:

"هرگاه بعد از دانشي که به تو رسيده، کساني با تو به محاجّه و ستيز برخيزند، به آنها بگو بياييد فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان، و ما خويشان نزديک و شما خويشان نزديک خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله کنيم و لعنت خدا را بر دروغ گويان قرار دهيم".

Link: آيه 61 سوره آل عمران

 

در ميعادگاه چه گذشت؟

پيامبر(ص) و نمايندگان نجران براي مباهله به محل قرار رفتند. ناگاه نمايندگان نجران ديدند که پيامبر (ص) فرزندش حسين (ع)را در آغوش دارد، دست حسن (ع) را در دست گرفته و علي و زهرا عليهما السلام همراه اويند و به آنها سفارش مي کند هرگاه من دعا کردم شما آمين بگوييد. مسيحيان، هنگامي که اين صحنه را مشاهد کردند، سخت به وحشت افتادند و از اين که پيامبر (ص)، عزيزترين و نزديک ترين کسانِ خود را به ميدان مباهله آورده بود، دريافتند که او نسبت به ادعاي خود ايمان راسخ دارد؛ زيرا در غير اين صورت، عزيزان خود را در معرض خطر آسماني و الهي قرار نمي داد. بنابراين از اقدام به مباهله خودداري کردند و حاضر به مصالحه شدند.

 

نزول آيه تطهير در روز مباهله

روزي که پيامبر خدا (ص) قصد مباهله کرد، قبل از آن عبا بر دوش مبارک انداخت و حضرت اميرالمؤمنين و فاطمه و حسن و حسين (ع)را در زير عباي مبارک جمع کرد و گفت: 

«پروردگارا، �



 

 

ابوالقاسم حالت یکی از شاعران طنز پرداز معاصر است

اشعارش بیانگر نگاه انتقادی شاعر به اوضاع اجتماعی وسیاسی زمانش است.

 

اما یکی از کارهای بسیار با ارزشمند حالت در عرصه ی طنز، ترجمه ی گفتار بزرگان وامثال وحکم اروپاییان بوده است .که با ترجمه ی انگلیسی آن در دیوانش آمده است.

 

 

ضرب المثل اروپایی.(چنان کن که دخترکان می کنند بگو نه ، ولی بگیر.)

 

ابواقاسم حالت

ازشدت فقر گرترا نیست گریز/احسان بپذیرلیک منت نپذیر.

چون دخترکان ناز پرور می باش/برگوی نمی گیرم وآنگاه بگیر(حالت 1364ص491)

 

ضرب المثل (فرمان روایی در جهنم بهتر از فرمان بردن در بهشت است.)

 

حالت

سخت است زراه بندگی نان خوردن/واندر بر سفله سرفرود آوردن

رفتن به جهنم پی فرمان دادن/به تا به بهشت بهر فرمان بردن.(حالت 1364ص514)

 

 

ضرب المثل (زن گرفتن در جوانی زود ودر پیری دیر است.)

 

حالت

درعقل.جوان چوچشم خواب آلوده است/چو پیر شود وجود او بی سود است

گر زانکه خبال زن گرفتن داری/درپیری دیر ودرجوانی زود است.(حالت 1364ص559)

 

ضرب المثل(پرگو دروغ هم پر می گوید)

 

آنکو سخن از سر تفکر گوید/کم گوید ونکته های چون در گوید

درگفته ی پر گو اثر صدق مجوی/پرگو سخن دروغ هم پر گوید(حالت 1364 ص526)



دیروز پیکر پاک شهید بهمن زادگان در میان اشک و خون هزاران نفر از مردم جهرم تشیع شد،نفرین بر آل سعود وبر همه ی ظالمان تاریخ.



{ باسمه تعالی }

 موضوع : روايت غدير                      قالب : شعر نيمايي                    توصيف غدير بدون نقطه :

 

« محمد كل علم و سرورو مولا علي در »

محمد محمل ما را معطر كرد

علي را سرور و مولاي اطهر كرد

صعود صاعد آل محمد ، سعد هر ساعيِ سامع را

محمد

عالم آرا كرد

علي را او مكرّم كرد

ولي و سرورِ اولاد عالم كرد

علي را عِلم و حلم او سلاح صلح راكع كرد

محمد مهر او را در دل اولاد عالم

مهر ساطع كرد

علي را مصلح كل ، سامي سامع ، مه والا و سرور كرد

مس ما را طلا كرد و دل محموم ما را محرم داور

محمد عدل او را عالم آرا كرد    

 

 



حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درپی فاجعه مصیبت بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از میهمانان الهی جان خود را از دست دادند با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با مصیبت دیدگان این حادثه اندهبار و تسلیت به بازماندگان آنان تأکید کردند: دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم و قاعده ی حق و انصاف عمل کند، ضمن اینکه مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته ای که عامل این فاجعه بوده است نیز نباید از نظر دور بماند.
ایشان همچنین در کشور سه روز عزای عمومی اعلام کردند.


متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون


 فاجعه‌ی مصیبت‌بار امروز در منا که در آن جمع کثیری از ضیوف‌الرحمان و مومنانِ مهاجر الی‌الله از کشورهای گوناگون، اندوهی بزرگ در جهان اسلام پدید آورده و عید آنان را عزا کرده است. در میهن عزیز ما نیز دهها خانواده که مشتاقانه در انتظار عزیزان حج‌گزار خود بودند، اکنون به عزای آنان نشسته‌اند. اینجانب با قلبی سرشار از غم و همدردی با مصیبت‌دیدگان، این حادثه اندوهبار را به روح مطهر حضرت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) و به ساحت مقدس ولی الله الاعظم حضرت صاحب‌الزمان (اروحنا فداه) که صاحب‌عزای اصلی است، و به همه بازماندگان و عزاداران در سراسر جهان اسلام به ویژه در ایران عزیز تسلیت عرض می‌کنم و رحمت خاصه خداوند غفور و رحیم و شکور را برای این میهمانان گرامیش و شفای عاجل آسیب‌دیدگان و مجروحان را از درگاه عطوفتش مسألت می‌نمایم و یادآور می‌شوم:

۱. مسئولان نمایندگی اینجانب و سازمان حج تلاش طاقت‌فرسای خود در شناسایی جان‌باختگان و معالجه مجروحان و اعزام به کشور و خبررسانی سریع را که سراسر امروز بدان مشغول بودند همچنان ادامه دهند و همه کسانی که توانایی دارند به آنان کمک کنند.
۲. هر گونه کمک ممکن را به حجاج دیگر کشورها نیز تعمیم دهند و حق برادری اسلامی را به انجام رسانند.
۳. دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه‌ی تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده‌ی حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند.
۴. جان‌باختگان این حادثه انشاالله مشمول این کلام نورانی قرآن‌اند که: «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» این برای بازماندگان، تسلای بزرگی است. آنان پس از طواف و سعی و پس از ساعات پربرکت عرفات و مشعر و در حال انجام مناسک حج به دیدار معبود شتافته‌اند، و انشاالله مورد لطف و رحمت ویژه احدیتند. اینجانب با تسلیت دوباره به عزادارن، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم.

والسلام علی عباد الله الصالحین
سید علی خامنه‌ای



عيد قربان است وکرده ام نفسم             ذبح شرعي چو ذبح اسماعیل

هرشب از عشق رب خالق بار            مي شمارم ستاره ایمان

مي نهم روي زرد در شب تار             برزميني که هست ازگل و خار

همچومولاي خوب ودل سوزم              مي روم سوي خالق پاکم

تا شود قلب سخت من تسليم            مي زنم کارد همچو ابراهيم

بر دل خسته و شکسته وزار              تا شود حول نقطه ي پرگار

تا نباشد در آن جز عشق خدا             تن دهد بر هر آنچه اوست رضا



کوچه ها را به نامشان كرديم كه هر گاه آدرس منزلمان را ميدهيم بدانيم از گذرگاه خون كدام شهيد است كه با آرامش به خانه می رسيم

 

((هفته دفاع مقدس گرامیباد))


درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم