ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

راز ضریح شش گوشه
 چرا برخلاف ضریح و مرقد امامان دیگر، ضریح مرقد مطهر سیدالشهدا(ع) شش گوشه ساخته شده است؟

در این باره روایت های گوناگونی وجود دارد. اما مجموع این روایت ها و آن چه نزدیک تر به منطق به نظر می رسد، آن چیزی است که شیخ مفید(ره) در کتاب «الارشادات» آورده است. او در بخشی از این کتاب نام 17 نفر از شهدای بنی هاشم در روزعاشورا را ذکر کرده و  نوشته است:«آنان پایین پای آن حضرت در یک قبر (گودی بزرگ) دفن شدند و هیچ اثری از قبر آنان نیست و فقط زائران با اشاره به زمین در طرف پای امام ـ علیه السّلام ـ آنان را زیارت می‌کنند و علی بن الحسین ـ علیهم السّلام ـ (علی اکبر) از جملة آنان است.برخی گفته‌اند: محل دفن علی اکبر نسبت به قبر امام حسین ـ علیه السّلام ـ نزدیک‌ترین محل است.»

در بعضی از روایات دیگر از جمله کتاب «کامل الزیارات» جعفر بن محمد قمی هم آمده است: «امام سجاد ـ علیه السّلام ـ (با قدرت امامت و ولایت) به کربلا آمد و بنی‌اسد را سرگردان یافت، چون که میان سرها و بدن‌ها جدایی افتاده بود و آنها راهی برای شناخت نداشتند، امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ از تصمیم خود برای دفن شهیدان خبر داد، آن گاه به جانب جسم پدر رفت، با وی معانقه کرد و با صدای بلند گریست، سپس به سویی رفت و با کنار زدن مقداری کمی خاک قبری آماده ظاهر شد، به تنهایی پدر را در قبر گذاشت و فرمود: با من کسی هست که مرا کمک کند و بعد از هموار کردن قبر، روی آن نوشت: «هذا قبر الحسین بن علی بن ابی طالب الّذی قتلوه عطشاناً غریباً»؛ این قبر حسین بن علی بن ابی طالب است، آن حسینی که او را با لب تشنه و غریبانه کشتند. پس از فراغت از دفن پدر به سراغ عمویش عباس ـ علیه السّلام ـ رفت و آن بزرگوار را نیز به تنهایی به خاک سپرد. سپس به بنی‌اسد دستور داد تا دو حفره آماده کنند، در یکی از آنها بنی‌هاشم و در دیگری سایر شهیدان را به خاک سپردند، نزدیک‌ترین شهیدان به امام حسین ـ علیه السّلام ـ فرزندش علی اکبر ـ علیه السّلام ـ است؛ امام صادق ـ علیه السّلام ـ در اینباره به عبدالله بن حمّاد بصری فرموده است: امام حسین ـ علیه السّلام ـ را غریبانه کشتند، بر او می‌گرید کسی که او را زیارت کند غمگین می‌شود و کسی که نمی‌تواند او را زیارت کند دلش می‌سوزد برای کسی که قبر پسرش را در پایین پایش مشاهده کند.

بنابراین به نظر می رسد گوشه های اضافی ضریح مطهر امام حسین(ع) محل دفن پسر بزرگ ایشان یعنی حضرت علی اکبر(ع) باشد و محل دفن  نوزاد شش ماهه اباعبدالله الحسین(ع) یعنی علی اصغر(ع) نیز روی سینه پیکر مطهر امام حسین(ع) باشد.

 



 


 

پوشیدن یک لباس ساده که تمام بدن وسر،جز چهره و دو دست تا مچ را بپوشاند،مانع هیچ فعالیت بیرونی نخواهد بود.بلکه برعکس،تبرج و خود نمایی و پوشیدن لباس ها ی تنگ و مد های رنگارنگ است که زن را به صورت موجودی مهمل و غیر فعال در می آورد که باید تمام وقتش را مصروف حفظ پزیسیون خود کند.(مطهری:1369،ص187)

 



به نام خدا

.بي بند و باري و رواج فرهنگ مبتذل غربي ، مهم ترين وسيله نفوذ فرهنگي دشمن است . ابرقدرتها و عوامل مزدور آنها در كشورهاي اسلامي مانند الجزایر ، لبنان ، تركيه و ايران . . .  ساليان دراز در ترويج آن كوشيدند اما با بيداري مسلمانان و پيروزي انقلاب اسلامي اكنون حجاب به عنوان سمبل تعهد و تعبد زن به فرهنگ اسلام و مبارزه با استكبار در جهان مطرح مي باشد . حجاب آنقدر

 

 

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:, :: 6:24 :: توسط : زرین

ضریح جدید امام حسین (ع) همزمان با آغاز ماه محرم به کربلا رسید.
به گزارش جهان به نقل از فارس، همزمان با آغاز ماه محرم ضریح جدید امام حسین(ع) به کربلا رسید و مورد استقبال مردم شیعه کربلا قرار گرفت.

هفتاد درصد از قطعات ضریح جدید به کشور عراق و سپس با ۵ دستگاه تریلیر به کربلا منتقل شد.

 

این ضریح با طراحی و نظارت محمود فرشچیان هنرمند پیشکسوت نگارگری ایران، ‌با خوشنویسی سیدمحمد حسینی موحد، گروه قلم‌زنی به سرپرستی خدادادزاده در کارگاه نجاری آستانه مقدسه در شهر قم ساخته شده است.

 

این ضریح در مساحت ۸۶/۲۲ متر مربع با ابعاد ۵.۰۴ × ۷.۳۴ و ارتفاع ۴.۴۹ متر با ۲۰ پنجره ساخته شده که در آن از طلای ۱۸ عیار، نقره، مس، استیل و چوب ساج استفاده شده است.

 

در ساخت این ضریح مطهر از طلای خالص ۱۸ عیار، ۵۱۰۰ کیلو نقره خالص و ۵۵۰۰ کیلو چوب ساج استفاده شده است.

برای تاج ضریح و خطوطی که روی ضریح نقش می‌بندد از طلای خالص با عیار ۲۱ استفاده شده است که کار خوشنویسی این ضریح را نیز استاد موحد بر عهده داشت.



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 28 آبان 1391برچسب:, :: 5:55 :: توسط : زرین

حجاب مانع پیشرفت نیست

اسلام نمی گوید که زن از خانه بیرون نرود و نه می گوید حق تحصیل علم و دانش ندارد - بلکه علم ودانش را فریضه ی مشترک زن و مرد دانسته است--و نه فعالیت اقتصادی خاصی رابرای زن تحریم میکند .اسلام هرگز نمی خواهد زن بی کار وبی عار بنشیندو وجودی عاطل و باطل بار آید.پوشانیدن بدن به استثنای وجه و کفین مانع هیچ گونه فعالیت فرهنگی یا اجتماعی یا اقتصادی نیست.آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماع است آلوده کردن محیط کار به لذت جوی های شهوانی است.(مطهری:1369،ص93)

 



به نام خدا

يكي از مهم ترين تفاوت هاي جوامع مختلف با يكديگر تفاوت فرهنگ هاي آنان است و يكي از مظاهر مهم بقا و حيات و يا زوال و نابودي هر جامعه يا تمدني بقا يا زوال فرهنگ آن جامعه  مي باشد . پس حيات جامعه يعني بقای فرهنگ آن جامعه و زوال آن يعني نابودي فرهنگ آن جامعه ...بي بند و باري و رواج فرهنگ مبتذل غربي ، مهم ترين وسيله نفوذ فرهنگي دشمن است . ابرقدرتها و عوامل مزدور آنها در كشورهاي اسلامي مانند الجزایر ، لبنان ، تركيه و ايران . . .  ساليان دراز در ترويج آن كوشيدند اما با بيداري مسلمانان و پيروزي انقلاب اسلامي اكنون حجاب به عنوان سمبل تعهد و تعبد زن به فرهنگ اسلام و مبارزه با استكبار در جهان مطرح مي باشد . حجاب آنقدر براي جهانخواران خطرناك است كه در برابر حجاب چند دختر مسلمان در غرب اعلام جنگ و مبارزه مي كند . در فرانسه و ديگر كشورهاي اروپايي ، گروههاي مختلف چپ و راست متفق القولند كه بايد با حجاب اسلامي به شدت جنگيد زيرا پ

 

 

 



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 آبان 1391برچسب:, :: 7:36 :: توسط : زرین

تاریخچه حجاب

"قدر مسلم این است که قبل از اسلام در میان بعضی ملل حجاب وجود داشته است ...اما در جاهلیت عرب حجاب وجود نداشته است وبه وسیله ی اسلام در عرب پیدا شده است ."(مطهری:1369،ص22)

 



 گاهی ریشه سیاسی یا اجتماعی برای آن مطرح میکنند و گاهی آن را معلول علل اقتصادی میدانند و گاهی جنبه های خاص اخلاقی یا روانی را در پدید آمدن آن دخیل می دانند .

بالا بردن ارزش ؛ علت اصلی و دلیل موجه حجاب

ریشه اجتماعی پدید آمدن حریم و حائل میان زن و مرد را نباید در میل به ریاضت ، یا میل مرد به استثمار زن ، یا حسادت مرد یا عدم امنیت اجتماعی ، یا عادت زنانگی  جستجو کرد بلکه باید ریشه این پدیده را در یک تدبیر ماهرانه غریزی خود زن باید جستجو کرد .

حیا و عفاف و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گرانبها کردن خود وحفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است . زن ، با هوش فطری وبا یک حس مخصوص به خود دریافته است که از لحاظ جسمی نمیتواند با مرد برابری کند و اگر بخواهد در میدان زندگی با مرد پنجه نرم کند از عهده زوربازوی مرد برنمی آید واز طرف دیگر نقطه ضعف مردرادر همان نیازی یافته است که خلقت دروجود مرد نهاده است که اورا مظهر عشق و طلب وزن را مظهر معشوقیت ومطلوبیت قرار داده است . وقتی که زن مقام و موقعیت خود را در برابر مرد یافت و نقطه ضعف او را در برابر خود دانست ، همانطور که متوسل به زیور و خودآرایی وتجمل شد که از آن راه قلب مرد را تصاحب کند ، متوسل به دور نگه داشتن خود از دسترس مرد نیز شد . دانست که نباید خود را رایگان کند بلکه باید آتش عشق وطلب اورا تیزتر کند ودرنتیجه مقام و موقع خود را بالا برد .

مولوی راجع به تاثیر حریم و حائل میان زن و مرد در افزایش قدرت و محبوبیت زن ودر بالا ردن مقام او ودر گداختن مرد در آتش عشق و سوز ، مثالی لطیف می آورد آنهارا به آب آتش تشبیه میکند و میگوید :

" مَثل مرد، مَثل آب است و مَثل زن ، مَثل آتش ،اگر حائل از میان آب و آتش برداشته شود آب بر آتش غلبه میکند وآن را خاموش می سازد ، اما اگر حایل و حاجبی میان ان دو برقرار گردد مثل اینکه آب را در دیگی قرار دهند وآتش در زیر آن دیگ روشن کنند ، آنوقت است که آتش آب را تحت تاثیر خود قرار می دهد ، اندک اندک او را گرم میکند واحیانا جوشش و غلیان در او به وجود می آورد تا آنجا که سراسر وجود اورا تبدیل به بخار میسازد "

مرد برخلاف آنچه در ابتدا تصور میشود ، در عمق و روح خویش ازابتذال زن وازتسلیم و رایگانی او متنفر است . مرد همیشه عزت و استغناء وبی اعتنایی زن را نسبت به خود ستوده است . 

به گفته ویل دورانت : (( مرد جوان به دنبال چشمان پر از حیاست وبی آنکه بداند ، حس میکند که این خودداری ظریفانه از یک لطف و رقت عالی خبر میدهد )) .

برتراندراسل میگوید : (( از لحاظ هنر مایه تاسف است که به آسانی به زنان بتوان دست یافت  وخیلی بهتر است که وصال زنان دشوار باشد بدون آنکه غیر ممکن گردد )) .

ویل دورانت در لذات فلسفه میگوید : (( آنچه بجوییم و نیابیم ، عزیز و گرانبها میگردد . زیبایی به  قدرت میل بستگی دارد ومیل با اقناع و ارضاء ، ضعیف و با منع و جلوگیری ، قوی می گردد )) .

آلفرد هیچکاک می گوید : (( زنان شرقی تا چند سال پیش به خاطر حجاب و نقاب و رویبندی که به کار میبردند خود به خود جذاب می نمودند وهمین مساله جاذبه نیرومندی به آنها میداد اما به تدریج با تلاشی که زنان  این کشورها برای برابری با زنان غربی از خود نشان میدهند ، حجاب و پوششی که دیروزبر زن شرقی کشیده شده بود ازمیان میرود وهمراه با آن از جاذبه جنسی او هم کم می شود )) .

از این مطالب میتوان فهمید که زن بر اثر دور نگه داشتن خود از دسترسی مرد تا کجا پایه ی خود را بالا برده است وتا چه حد سر نیاز مرد را به آستان خود فروآورده است ! قطعا درک زن این حقیقت را در تمایل او به پوشش بدن خود و مخفی کردن خود به صورت یک راز ، تاثیر فراوان داشته است .   

با تلخیص از کتاب مسئله حجاب  شهید مطهری


 


درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم