ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

 

" حق ناپذیری" یکی دیگر از ویژگی های استکبار است که یک نمونه اش مساله ی امروز هسته ای ماست.

آمریکا حقوق ملت ها را قبول نمی کند، یکی دیگر از شاخصه های استکبار مجاز شمردن جنایت نسبت به بشر است.



بيش از 41 بار در قرآن كريم، به آياتي بر مي خوريم كه خداوند را از هر گونه بيدادگري پاك و مبرا مي داند، كه به خواست خداوند و به فراخور، به آن آيات اشاره خواهيم كرد.

بي شك خداوندي كه امر به دادگري مي فرمايد و راستگوست، خود نيز دادگرست در قرآن كريم مي خوانيم: « و اقسطوا ان الله يحب المقسطين: و دادگري كنيدكه خداوند دادگران رادوست دارد. » (سوره قصص، آيه5)



در قرآن كريم و كلام بزرگان دين مكرر بر لزوم اعتقاد به عدل الهي و رعايت دادگري در حيات آدمي تأكيد شده است، از جمله قرآن كريم مي خوانيم:

« و بترسيد روزي را كه باز گردانيده شويد در آن به سوي خدا، پس به هر كس آنچه را كه فراهم كرده است، داده شود و ستم نشود. »(سوره بقره ، آیه 281)

و يا: « پس چگونه است هنگامي كه آنها را براي روزي گرد آوريم كه شكي در آن نيست و داده شود به هركس هر آنچه دست آورده است و ستم نشود. » (سوره آل عمران ، آیه 25)



پدر جان ، يكي از كارساز ترين اصول اعتقادي شيعه، باور داشتن عدل الهي و دادگري خداوند است. اصلي كه آدمي را از ستم باز مي دارد. چرا كه پيوسته خود را در محضر عدل الهي حاضر مي بينند كه ذره اي و مثقالي از اعمال خير و شر، بر او پوشيده و بدون حساب رسي نماند.

باور داشتن عدالت الهي و دادگري خداوند، دل را آرام مي بخشد كه هيچ ستمي بي پاسخ نخواهد ماند. و از مباني مهم روانشناسي فردي – اجتماعي در كاهش جنايات و جفاهاي آدمي است در ايجاد رابطه ي خود با ديگران، و رعايت حقوق فردي – اجتماعي.



دوستان سلام،

این قسمت از وبلاگ به مسابقه ی " به رنگ حماسه "اختصاص داده شده.

امیدوارم ، قدمی باشد در راه اهداف انقلاب .



 

رهبر انقلاب در جمع فرماندهان بسیج :بسیج مظهر عطمت ملت وبرا ی بد خواهان مایه ی بیم وهراس است .

بی بی زینب کبری (س) در مواجهه با دشمنان و مصیبت حتی لرزشی در صدایش پیش نیامد ، باید حرکت ما در جهت حرکت زینبی باشد.



یک عده نرمش قهرمانانه را به معنی دست برداشتن از آرمان ها معنی کردند،دشمن هم نظام را به عقب نشینی متهم کردند؛ این بد فهمی است . نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه برای رسیدن به مقصود است.

 



اگر استکبار را نشناسیم چطور می توانیم با حکمت و درایت حرکت کنیم؟ یکی از ویژگی های نظام استکباری " خود برتر بینی"

 است  که موجب می شود ادعای تولیت ملت ها و مدیریت جهانی داشته باشند.



استاد خرسند/ زنجیر را که بر گردن جوان اسیر دیدند یاد زنجیری افتادند که بر پای خود احساس می کردند

استاد پرویز خرسند در کتاب «برزیدگان دشت خون» درباره حرکت کاروان اسرا در شهرهای عراق و شام و تاثیرگذاری آنها با نثری زیبا چنین نوشته است:

«کاروان خشم و غم به راه افتاد. خورشید یک بار دیگر ستم پیشگی انسان را دید و چهره درهم کشید و خون گریست و اشک خونینش کران مغرب آسمان را گلگون کرد. و کاروان اشک و غم در خشم و خون به راه افتاد. عزیز مردگان، خون عزیزان را روشن و درخشان در کران دور افق دیدند.
مردانی پیکارجو و جنگنده را در نبردی ناجوانمردانه به خاک افکنده بودند و حال، بازماندگان را در زنجیر به سوی کاخ هایی می بردند که برای پابرجا ماندنشان از اشک و خون انسان ها مایه می گرفتند.

و اگر این انسان، حماقت خویش، در یابد و به نادرستی راهی که در پیش گرفته است، آگاهی یابد و چهره های حقیقی برده داران را نیک بنگرد و بشناسد دیگر استسمار نمی شود و ....

سروده حزین لاهیجی در عزای امام حسین (ع)

حزین لاهیجی شاعر قرن یازدهم هجری در قالب یک ترکیب بند، مرثیه‌ای برای امام حسین(ع) سروده است. این شاعر که زاده اصفهان بود و سال‌های پایانی عمر خود را از ترس نادرشاه در بنارس می‌گذراند، یکی از تاثیرگذارترین افراد در رواج مذهب شیعه در آن سامان است.

در این ترکیب بند حزین لاهیجی ارادت خود را به امام حسین(ع) چنین ابراز داشته است:

طوفان خون ز چشم جهان جوش می‌زند      بر چرخ نخل ماتمیان دوش می‌زند
یارب شب مصیبت آرام سوز کیست؟          امشب که برق آه، ره هوش می‌زند
روشن نشد که روز سیاه عزای کیست؟     صبحی که دم ز شام سیه پوش می‌زند....



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 26 آبان 1392برچسب:, :: 20:5 :: توسط : زرین

منبع : فارس نیوز  اى فاطمه! هر چشمى فرداى قیامت گریان است غیر از چشمى که در مصیبت حسین گریه کند؛ صاحب آن چشم خندان است و مژده نعمت‌‏هاى بهشت به وى داده خواهد شد. »



بيش از 41 بار در قرآن كريم، به آياتي بر مي خوريم كه خداوند را از هر گونه بيدادگري پاك و مبرا مي داند، كه به خواست خداوند و به فراخور، به آن آيات اشاره خواهيم كرد.

بي شك خداوندي كه امر به دادگري مي فرمايد و راستگوست، خود نيز دادگرست در قرآن كريم مي خوانيم: « و اقسطوا ان الله يحب المقسطين: و دادگري كنيدكه خداوند دادگران رادوست دارد. » (سوره قصص، آيه5)

و از گهر بار كلام حضرت علي (ع) است در داد يزدان:

« خدا در وعده هاي خود راستگوست و برتر از آن است كه به بندگان ستم كند، ميان مخلوقات به عدل و داد رفتار كرد و در اجراي احكام، عادلانه فرمان داد ... » (خطبه 185، فراز2)

حضرت علي‌ (ع) فرمايند: « گواهي مي دهيم كه خدا عادل است و دادگر، و دادرسي جدا       كننده ي حق و باطل.» (خطبه 214، فراز1)

29



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : شنبه 25 آبان 1392برچسب:, :: 7:42 :: توسط : زرین

در قرآن كريم و كلام بزرگان دين مكرر بر لزوم اعتقاد به عدل الهي و رعايت دادگري در حيات آدمي تأكيد شده است، از جمله قرآن كريم مي خوانيم:

« و بترسيد روزي را كه باز گردانيده شويد در آن به سوي خدا، پس به هر كس آنچه را كه فراهم كرده است، داده شود و ستم نشود. »(سوره بقره ، آیه 281)

و يا: « پس چگونه است هنگامي كه آنها را براي روزي گرد آوريم كه شكي در آن نيست و داده شود به هركس هر آنچه دست آورده است و ستم نشود. » (سوره آل عمران ، آیه 25)

بيش از 41 بار در قرآن كريم، به آياتي بر مي خوريم كه خداوند را از هر گونه بيدادگري پاك و مبرا مي داند، كه به خواست خداوند و به فراخور، به آن آيات اشاره خواهيم كرد.

بي شك خداوندي كه امر به دادگري مي فرمايد و راستگوست، خود نيز دادگرست در قرآن كريم مي خوانيم: « و اقسطوا ان الله يحب المقسطين: و دادگري كنيدكه خداوند دادگران رادوست دارد. » (سوره قصص، آيه5)

 



یکی دیگر ازمهمترین مکارم اخلاق برای گسترش اعتدال در جامعه " عدالت" است.

يكي  از صفات خداوند، دادگري آن قادر متعال است، كه در قرآن و كلام اولياي حق به آن پرداخته اند. از جمله حضرت علي (ع) مي فرمايد:

« گواهي مي دهيم كه خدا عادل است و دادگر، و دادرسي جدا كننده ي حق و باطل.» (نهج البلاغه ، خطبه 214)

يكي از كارساز ترين اصول اعتقادي شيعه، باور داشتن عدل الهي و دادگري خداوند است. اصلي كه آدمي را از ستم باز مي دارد. چرا كه پيوسته خود را در محضر عدل الهي حاضر مي بينند كه ذره اي و مثقالي از اعمال خير و شر، بر او پوشيده و بدون حساب رسي نماند.

باور داشتن عدالت الهي و دادگري خداوند، دل را آرام مي بخشد كه هيچ ستمي بي پاسخ نخواهد ماند. و از مباني مهم روانشناسي فردي – اجتماعي در كاهش جنايات و جفاهاي آدمي است در ايجاد رابطه ي خود با ديگران، و رعايت حقوق فردي – اجتماعي.



پدرجان،آنچه بیش از هر چیز ما را به اعتدال نزدیک می کند اعتقاد به توحید است.

 

در قرآن كريم آمده است: « و هو رب العرش العظيم: و اوست پروردگار عرش بزرگ » (سوره توبه ، آیه 129)

اگر چه بسياري از علما، از عرش به علم و قدرت خداوند، تعبير فرموده اند ولي تصور نمي شود منافاتي با بيان جايگاه رفيع براي حضرت حق، در معناي « خداوند جاي » داشته باشند. با يقين به اين فرمايش حضرت علي (ع) كه مي فرمايند:

« كمال اخلاص در توحيد و خداشناسي آن است كه صفات زائده ي بر ذات براي او تصور نكند.» (نهج البلاغه فیض ، خطبه 1 ، فراز 5)

تويي تو كه جز تو جهاندار نيست      

خرد را بدين كار پيكار نيست

حضرت علي (ع) در اين اصل مهم فطري و اعتقادي كه عقل و خرد نيز در پذيرش آن ترديد و
ستيز ندارد، مي فرمايد: « ... و گواهي مي دهيم كه خدايي نيست جز خداي يكتا، نه شريكي دارد و نه همتايي و... » (خطبه 114 ، فراز3)

حضرت علي (ع) در اينكه تنها خداوند باقي مي ماند، مي فرمايد:

« ... اما خدا، خدايي است يگانه، همان گونه كه خود توصيف كرد، هيچ كس در مملكت او نزاعي ندارد، نابود شدني نيست و همواره بوده است. »(نامه ی 31 ، فراز 46 ، ص525)



مام رضا علیه السّلام فرمودند:

مَن كانَ يَومُ عاشوراءَ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ وبُكائِهِ ، يَجعَلُ اللّه يَومَ القيامَةِ يَومَ فرحِهِ و سُرورِهِ ؛

هر كه عاشورا روز مصيبت و اندوه و گريه اش باشد ، خداوند روز قيامت را روز شادى و سرورش مى گرداند .

ميزان الحكمه ، ح13011



پدر جان علی (ع) سنبل اعتدال است،سنبل مبارزه با هوای نفس و.......

حضرت علي (ع) بسيار نغز و عميق، مي فرمايند: « ... خدا را، خدا را، از تكبر و خود پسندي و از تفاخرهاي جاهلي بر حذر باشيد، كه جايگاه بغض و كينه، و رشد وسوسه هاي شيطاني است كه ملتهاي گذشته و امتهاي پيشين را فريب داده است، تا آنجا كه در تاريكيهاي جهالت فرو رفتند، و در پرتگاه هلاكت سقوط كردند و به آساني به همان جايي كه شيطان مي خواست كشانده شدند. كبر و خودپسندي چيزي است كه قلب هاي متكبران را همانند كرده، تا قرن ها به تضاد و خون ريزي گذراندند و سينه ها از كينه ها تنگي گرفت. »(نهج البلاغه، نامه 192، فراز 29-27)

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « ميان شما و پندپذيري، پرده اي از غرور و خودخواهي وجود دارد. »(نهج البلاغه، حكمت282)

در اينكه دل آدمي به چهار چيز آرام گيرد، گويد: شرم خدا، مراقبت از سلامت ظاهر و باطن تن خويش، و ديگري پاك داشتن دامن خود از آلودگي به گناه و شهوت.

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « پاداش مجاهد شهيد در راه خدا، بزرگ تر از پاداش عفيف پاكدامني نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمي گردد. همانا عفيف پاكدامن، فرشته اي از فرشته هاست. »(نهج البلاغه، حكمت474)



اگر هوا و آرزو، جاي خرد را بگيرد، انديشه و آيين و خوي آدمي را به سوي بدي ها متمايل و دگرگون خواهد كرد.

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « آگاه باش كه بيشتر ترس من بر شما متابعت كردن هوا و درازي آرزوهاست. »(تبریزی ، 1373،ص 85)

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « سزاوار است كه معالجه كند مرد از دردهاي دنيا، چنانكه معالجه كند صاحب بيماري.و پرهيز كنداز شهوات دنيا، چنانكه پرهيز مي كند بيمار. »(تبریزی ، 1373،ص 85)

حضرت علي (ع) اين چنين به پرهيز از خودبيني، تحريض مي فرمايند: « فخر فروشي را كنار بگذار، تكبر و خود بزرگ بيني را رها كن، به ياد مرگ باش. »(نهج البلاغه، حكمت398)

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « ... و اگر با مقام و قدرتي كه داري، دچار تكبر يا خود بزرگ بيني شدي، به بزرگي حكومت پروردگار كه برتر از تو است بنگر ... »(نهج البلاغه، نامه 53، فراز 14-13)

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « اي بندگان خدا! به ناداني هاي خود، تكيه نكنيد، و تسليم هواي نفس خويش نباشيد كه چنين كسي بر لبه ي پرتگاه ، قرار دارد و بار سنگين هلاكت و فساد را به دوش مي كشد.»(نهج البلاغه، خطبه 105، فراز8)



 

عزيزم زينبم با آن حجاب و عفتت روح جوانان را صفا دادي و لبريز از حيا و شرم و عزت كردي و تا روز محشر مفتخر كردي به زيبايي دين و مذهب و انسانيت .

حجاب و عفتت نام حسينت را كه در بالاي عرش و آسمان ها بود از خورشيد تابان هم فروزان تر نشان داده است و خواهد داد .

عزيزم نام تو يادآور پاكي و صدق و التهاب عشق در معراج انسان است ، نمي دانم چرا وقتي سخن از عشق مي گويم ، دلم لبريز از ياد حسينت مي شود تا روز محشر هم به راهش مي روم تا خاك پايش را مثال سرمه اي بر چشم بينايم كشم تا ديده ورتر گردد و بهتر مسير دين و آيين خدا را بنگرد يا پاس دارد . حجابت راز معصوميت دريادلان را فاش مي دارد .

عزيزم ، زينبم ، زيباترين رؤياي تاريخم ، برايت نقل مي گويم ، از اين دنياي پرغوغا و پرنقش و نگار و دون صفت تا باز فرياد رسايت گوش انسانيت تاريخ را پرسازد از آواي مظلومان بي نام و نشان صحنه هاي مبهم تاريخ. كلام دلنشينت لوح قلبم را سراسر عشق و ايمان كرده و سرشار از مهر و محبت .



پدر جان یکی از صفات پسندیده ای که تو را در رسیدن به اعتدال یاری میکند ،پرهيز از غرور و هواپرستي است:

تکبر حالتی است که آدمی خود را بالاتر از دیگری ببیند . « تکبر صفتی است که مانع دوام فداکاری ها و به ثمر نشستن ایثارگری ها می شود و اصولاً انسان متکبر نمی تواند ایثارگر و از خود گذشته باشد . » [1]

از جامع ترين درسهاي اخلاقي، پرهيز از خودبيني و هوا پرستي و غرور است، كه نه تنها در كلام بزرگان اخلاق به آن اشاره شده است، بلكه يكي از اصول بسيار مهم و مورد تأكيد، در عرفان اسلامي است، زيرا انسان خود بين نسبت به يزدان سركش مي شود و ديگر، در روابط اجتماعي و انجام وظايف، نمي تواند خدا بين و حق جو باشد، در نتيجه ظالم مي شود و بيدادگر، آزمند مي گردد و جاه طلب و بي ترديد آلوده به مفاسد ديگر اخلاقي كه علاج آن، بسيار مشكل خواهد بود.در اصول كافي، از امام صادق (ع) در باب خود برتر بيني، مي خوانيم: « من دخله العجب هلك: هر كه را خود بيني فراگيرد، هلاك شود. »



[1] - مدیریت فرهنگی پاسداران ، (1383) ، ایثار و از خودگذشتگی و راهبردهای تقویت آن ، معاونت فرهنگی سپاه ، چاپ اول ، ص 66



بارها در قرآن آمده است كه شيطان و اهريمن و يارانش، دوزخي اند و بايد از وسوسه ي آنها به خداوند پناه برد: « وام ينز عنك من الشيطان نزع فاستعذ بالله انه سميع عليم : و اگر انگيزشي از شيطان رانگيزدت، پس پناهنده به خدا شو، همانا او شنونده داناست. » (سوره اعراف/ 200)

در نهج البلاغه، حضرت علي (ع) درباره ي سرنوشت ستمكاران در قيامت، سخني را از پيامبر(ص) نقل  مي فرمايند كه: «روز قيامت رهبر ستمگر را بياورند، كه نه ياوري دارد و نه كسي از او پوزش خواهي مي كند، پس او را در آتش جهنم افكنند و در آن چنان مي چرخند كه سنگ آسياب، تابه قعر دوزخ رسيد، به زنجير كشيده شود. » (نهج البلاغه ، خطبه164: 311)



خداوند متعال مي فرمايند: « خواسته و مال و فرزندان زيب زندگاني دنياست و بازمانده هاي شايسته ـ اعمال خير و نيك و... ـ بهتر است نزد پروردگار تو به پاداش و بهتر است در آرزو. » (سوره كهف/46)

در قرآن كريم، بيش از ده بار به حساب رسي خداوند و سريع الحساب بودن او، اشاره شده است. و آن اينكه هر كس هر كاري انجام داده باشد، خداوند به حساب او رسيدگي خواهد كرد از جمله مي فرمايند:

« اليوم تجزي كل نفس بما كسب و ... امروز هر كس آنچه فراهم كرده است،پاداش داده شود، امروز ستمي نيست. همانا خداوند است شتابنده در شمار و حساب » (سوره غافر/17)



در قرآن كريم از اسماء و صفات روز قيامت، « يوم الحساب » يعني « روز شمارش » است كه چهار بار تكرار شده است. از جمله: « هذا ما توعدون ليوم الحساب: اين است آنچه نويد داده مي شويد براي روز شمار.‌ » (سوره  ص/53)

در قرآن كريم مي خوانيم: « ... و ان الاخره هي دار القرار: و همانا خانه ي آخرت، سراي آرام و قرار است.» (سوره غافر/ 39)

و نيز فرمايند: « و الاخره خير وابقي: آخرت براي تو بهترين و ماندني تر است. »

حضرت علي (ع) نيز فرموده اند: « والاخره ابد: آخرت هميشه است. »(تبریزی ، 1373 :63)



-معاد

پدر جان ، همان طور که می دانید:

از ديگر اصول مهم اسلام، اعتقاد به معاد و جهان آخرت و كيفر و پاداش در سراي ديگرست، كه البته بازتاب بسيار عميق در افكار و رفتار، نوشتار و گفتار افراد آدمي در مقام و شرايط متفاوت دارد.

دركلام وحي،در وصف گناهكاراني كه ازخداوند نمي ترسندو جايگاه آنان دوزخ است،آيات بسياري آمده است ازجمله:

« و هرگاه به او گفته شود از خدا بترس، تكبر به گناه او را بگيرد، وي را دوزخ بس است و چه بد و زشت آرامگاهي.» (سوره بقره/ 206)



تجزیه و تحلیل:

نکاتی در مورد املای عروض:

1-    املای عروضی مبتنی بر حروف ملفوظ است، a آن

چه را که می بینیم ودر خط وجود دارد.مثلا در کلمه " در"فتحه ی "د " را می نویسیم:

Darودر کلمه " خواهر" واو معدوله را نا دیده می گیریم زیرا به تلفظ نمی آید :xahar   (خاهر) .

2-    در زبان فارسی هیچ کلمه ای نیست که با مصوت آغاز گردد. در کلماتی مانند "آب " ، "اگر"،

 

 "این " ، " او " وغیره (که ظاهرا به نظر میرسد که با مصوت آغاز شده اند) همواره همزه یی در ابتدا وجود دارد. بدین جهت همزه در زبان فارسی در حکم صامت است :

(آب ab )،( اگرagar) ، (این in)،(اوu)

 

3-" ع" عربی در تلفظ فارسی زبانان در حکم همزه است.

عود   ud                    رعد   rad

 

4-جز در چهار کلمه ی (توto)، (دوdo) ، ( چو cho)، و ( واو عطف  o  در تلفظ شعری)،

 

  واو آخر سایر کلمات از قبیل : دو (فعل امراز دویدن )، رو (فعل امراز رفتن ) ،  جو ، نو  وغیره به صورت ترکیب دو حرفی ow نوشته می شود.

 

5- واو وسط کلمات گاهی به صورت o تلفظ ونوشته می شود .( مثل خود xodوگاهی به صورت owمثل کون kown.

 

6- در کلمات بسیط فارسی هیچ گاه مصوت بلند « ای i» قبل از صامت « یy» قرار نمی گیرد.

پس کلماتی نظیر گیاه و سیاه را چنین می نویسیم seyah، geyah .

 

7- مصوت های بلند به صورت کشیده تلفظ می شوند ، اما اگر  قبل از «نون» واقع شوند و نون ساکن باشد ،نون ساکن از کمیت مصوت بلند قبل از خود می کاهد.

 

 

 

 

روشی ساده برای آموزش درس عروض :

مدرس محترم می تواند از همان ابتدای آموزش درباره ی علم عروض ، ارزش و اهمیت این علم

 

 را با خواندن اشعاری جذاب و زیبا از متون کهن و جدید ، به دانش پژوهان نشان دهد .

 

مرحله به مرحله پیش رفتن می تواند در تداوم یادگیری موثر باشد.

 

-         در بخش قواعد تعیین وزن ، برای آشنا شدن بیشتر دانش آموزان با املای عروض ، مدرس

می تواند از مباحث زبان شناسی استفاده نماید ؛ مثلا واژه ی خواهر ،واج نمای این واژه xwahar   وتلفظ آن xahar است.

-         در بخش تقطیع به ارکان ، قبل از پرداختن  به مبحث مطرح شده  در کتاب ، نوشتن اجزای اصلی که بحور و اوزان از آن ها تشکیل می گردند، در آشنایی دانش آموزان با نظم هجایی این ارکان موثر می باشند.

-         ارکان اصلی 8 رکن است که دو جزء پنج حرفی و شش جزء هم هفت حرفی می باشد :

1-فعولن( u- - )  2- فاعلن( - u- )   3- فاعلاتن ( -u- -  ) 4-مفاعیلن (u- - - )

 

5- مستفعلن  (- - u- )  6- متفاعلن ( u u – u- )   7- مفاعلتن (u   - u u - )

8- مفعولات (- - - u)

هرچند شماره 6و7 در شعر فارسی زیاد کاربرد ندارد و شماره 8 نیز به صورت

 فاعلات – u – u و فاعلن - u  -  به کار رفته است .

-         در بخش اختیارات شاعری ، مدرس می تواند عمده مثال های خویش را از اشعار شاعران سبک خراسانی ، انتخاب کند.

-         در بخش پرکاربردترین شعر فارسی ، مدرس می تواند از بحور متفق الارکان آغاز کند.

 

 



موانع و فرصت ها:

موانع :

1- کمبودوقت      2- حجم زیاد درس        

 3- بد خطی بعضی از دانش آموزان و کند بودن آن ها در یادداشت برداری .

 

فرصت ها :

1-    استفاده از چارت وزن های عروضی ونصب آن در کلاس .

2-    استفاده از نوار کاست وCD  صوتی برای آموزش وزن ها ی عروضی .

3-    کتاب های آموزشی و کمک درسی مرتبط با درس در اختیار قرار دادن.



نقاط قوت :

در بخش اول و دوم  کتاب ، قسمت قافیه و عروض،دانش آموز بعد از آشنایی با این علم و شناختن وزن های عروضی  با دنیای تازه ای روبه رو می شود که برای او بسیار لذت بخش و شیرین است.

از آن جایی که درس "عروض " برای او تازگی دارد ودر سال های قبل چنین درسی را تجربه نکرده است ، با شنیدن هرغزل و قصیده وهر شعری کنجکاو می شود وزن آن را تشخیص بدهد و این به پویایی ذهن ولذت ادبی او کمک خواهد کرد.

در قسمت سبک شناسی یعنی بخش سوم کتاب ،متون و اشعاری بسیار زیبا انتخاب شده که نکات اخلاقی و آموزنده در آن فراوان و سرشار ازعواطف و احساسات است.

اشعاری که به عنوان شعر حفظی انتخاب شده ، بسیار پرمحتوا و دلنشین است و دانش آموز برای حفظ آن با شور و شوق رغبت فراوان نشان می دهد.



نقاط ضعف:

اساسی ترین مشکل درتدریس دروس ادبیات کمبود وقت است ،خصوصا در درس ادبیات تخصصی پیش

       دانشگاهی که مدرس محترم به سختی می تواند از عهده ی این مسؤلیت برآید .                                                                                                                                       

اگرحجم کتاب با ساعات تدریس همخوانی داشت ،مدرس می توانست از دانش آموزان بخواهد ابیات را معنی کنند وخود به اصلاح گفته  های آن هابپردازد  ، در قسمت عروض و قافیه برای حل تمام  تمرین ها  وقت کافی نیست ،و متاسفانه به دلیل حجم زیاد درس وکمبود وقت ،معلم هر ترفندی به کار ببرد باز هم نمی تواند آن گونه که باید حق مطلب را ادا کند.                                                            

به همین منظور این جانب تصمیم گرفتم  در جهت سهولت کار همکاران ودانش آموزان معانی اشعار و عبارت های مشکل را تایپ کرده در اختیار ایشان قرار دهم تا وقت کمتری برای تدریس درس فوق صرف شود. باوجود کتاب های کمک درسی فراوان در این زمینه  به دلیل هزینه ی سنگین کاغذ کمتر کسی می تواند از عهده ی خرید چنین کتاب هایی بر آید.                                                                    



راهکار:

بهتر است ، معانی اشعار و عبارت های مشکل ،در اختیار دانش آموزان قرار داده شود تا زمان کمتری برای تدریس صرف شود.وفرصت بیشتری برای  توضیح نکات ادبی ، بلاغی ،تمرین و پرسش کلاسی وامتحان باشد.

می توان برای آموزش بهتر درس عروض از نوار کاست وCDصوتی استفاده کرد.

در بخش چهارم یعنی "نقد ادبی " نیز پاسخ خود آزمایی ها بر اساس کتاب چاپ 91تنظیم و در اختیار همکاران قرار داده شد.



نقاط قوت:

در پايه اول ابتدايي، درس فارسي از نظر آموزش مهارت هاي زباني و ايجاد انگيزه و علاقه به فراگيري ساير دروس ، براي نظام آموزشي جنبه ي حياتي دارد . پس معلمين پايه اول به اشكالات دانش آموزان دقت و توجه كافي نموده ، و در رفع اشكال املاي دانش آموزان كوشش و تلاش می نمايند                                       

      چون اگر نوع نوشتن در بچه ها اشتباه شكل بگيرد ، تغيير آن در سالهاي بالاتر دشوار خواهد بود .        

اهميت خط و املا در اين است كه بار معاني را كه به امانت به وي سپرده اند به مقصد برساند و چيزي نه بر آن بيفزايد نه چيزي از آن بكاهد .                                                                                     

اگر هنر را يکي از مهمترين عوامل انتقال فرهنگ بدانيم ، به جرأت مي توان گفت ، خط ، عالي ترين و شفاف ترين اثر هنري است که براي آيندگان به جاي مي ماند . خط هنر است . يک خط خوب ، به دل آدمي مي نشيند زيباست ، موزون  و لطيف است و انسان از ديدن آن لذت مي برد .                                       

در دنياي امروز ، افراد به وسيله ي خط و نگارش با هم ارتباط برقرار مي کنند و با نوشتن خود را مطرح مي سازند . بنابراين لازم است ، همه ي افراد بشر با اصول صحيح نگارش آشنا شوند تا بتوانند مقاصد خود را با خطي خوش و خوانا و برابر با موازين و استانداردهاي قابل قبول بيان کنند .                                       

بين مهارت نوشتن و ديگر مهارتهاي آموزش زبان فارسي رابطه ي معني داري وجود دارد و لذا براي ايجاد مهارت نوشتن به پرورش مهارت در گوش دادن ، صحبت كردن ، خواندن و تفكر بايد توجه كرد.              

 مهارت در نوشتن انشا نشانه تكامل در زبان آموزي است و اگر فردي نتواند ديده ها و شنيده ها و انديشه هاي خود را براساس قواعد نگارش بنويسد ، در واقع به هدف زبان آموزي دست نيافته است .                        

اگر دانش آموزي بتواند با بهره گيري از تمرين و تلاش فكري در مباحث متعدد . و متنوع انشا توان فكري و ذهني خود را افزايش دهد در مسير تحصيل ، رشد و تعالي بيشتري خواهد داشت.

 



مقدمه :

با پيشرفت علم در جهان بايد کتاب هاي درسي نيز با توجه به علم روز با برنامه ريزي دقيق از طريق متخصصان و کارشناسان کتاب تغيير کند . مطالب جديد درسي بايد در حد استعدادهاي دانش آموزان باشد و به زندگي روزمره ي آن ها مرتبط و در آن خلاقيت و نوآري باشد . خشک و بي روح نباشد تغيير به صورت مکرر نباشد . يعني با تغيير برخي مديران کل ، معاونان وزير و حتي خود وزيران آموزش و پرورش تغييرات کلي در کتاب هاي درسي شروع نشود ، زيرا که خسارت هاي جبران ناپذيري بر آموزش ما وارد مي شود . فضاي آموزشي بايد مناسب باشد تا دانش آموزان در آن احساس آرامش کنند و به راحتي بتوانند مطالب درسي را ياد بگيرند . فارسي پايه ي اول كليد ورود فراگير به دنياي آموزش است . به همين اعتقاد طي سالهاي اخير بر حسب ضرورت تحولي اساسي در برنامه درسي فارسي به وجود آمده است كه از ويژگي هاي بارز آن مي توان به تغيير در محتوا و رويكرد و آموزش خط اشاره كرد .

لذا به همين دليل است كه در پايه اول ابتدايي درس فارسي از نظر آموزش مهارتهاي زباني و ايجاد انگيزه و علاقه به فراگيري ساير دروس ، براي نظام آموزشي جنبه ي حياتي دارد .

پس معلمين پايه اول باید به اشكالات دانش آموزان دقت و توجه كافي نموده ، و در رفع اشكال املاي دانش آموزان كوشش و تلاش نمايند . چون اگر نوع نوشتن در بچه ها اشتباه شكل بگيرد ، تغيير آن در سالهاي بالاتر دشوار خواهد بود .

شديدترين و مهمترين اشكال املاي دانش آموزان « نشناختن صدا و حروف » است . حروف الفبا نشانه هاي قراردادي صداها مي باشند و مهمترين شرط آموختن حروف و شكل صداها ، صداشناسي و صوت آموزي است .

براي رفع اين مشكل بايستي از دانش آموزان بخواهيم كلمات جديد را بخش كنند و صداها را بگويند و به تلفظ و معني كلمه توجه كنند زيرا براي آموزش املاي صحيح هر كلمه لازم است گوش بشنود ، چشم آن را ببيند و دست آن را تمرين كند . يعني بين گوش دادن ، ديدن و نوشتن هماهنگي لازم ايجاد شود .

ساير اشكالات ديگر از نوع ديداري ، شنيداري ، و دقت در آموزش هستند .

معلم بايد از همان ابتدا ، اصول درست نوشتن املا را به دانش آموزان آموزش دهد . شاگردان بايد بار اول خوب گوش دهند ، بار دوم بنويسند و بار سوم نوشته ي خود را كنترل كنند .



تجزیه و تحلیل:

در يادگيري زبان ،گوش دادن اولين مهارت زباني است که آموخته مي شود . همه ي ما قبل از صحبت کردن ، گوش دادن را آموخته ايم و سپس صحبت کردن ، خواندن و نوشتن را ياد گرفته ايم . زبان شناسان معمولاً بين شنيدن و گوش دادن تمايز قايل مي شوند . شنيدن امري طبيعي است  نياز به يادگيري ندارد ، ولي گوش دادن مهارتي است

 که خود داراي خرده مهارت هاي قابل يادگيري مي باشد . در واقع شنيدن فعاليتي زيستي (جسمي) و گوش دادن ، فرآيندي ذهني است براي داشتن يک ارتباط خوب ، نه تنها بايد بدانيم چگونه به سخنان دوستانمان گوش دهيم بلکه بايد بدانيم چگونه سخني بگوييم . يک ارتباط خوب از سخن گفتن و گوش دادن دو طرفه شکل مي گيرد 

براي آن که ديگران احساسات ، عواطف ، خواسته ها و آن چه را در درون ما مي گذرد بفهمند و درک کنند بايد درباره ي آن ها سخن بگوييم . البته بايد به اين نکته نيز توجه کنيم که تنها سخن گفتن مهم نيست بلکه چگونه سخن گفتن نيز اهميت بسياري دارد . براي اين که بتوانيم ارتباط خوبي برقرار کنيم بايد به طرز صحيحي سخن بگوييم .

يکي از نکاتي که بايد به آن توجه کنيم آن است که هنگام سخن گفتن براي آن که شنونده سخنان ما را به خوبي بفهمد و ارتباط خوبي برقرار گردد نبايد به اطراف نگاه کنيم ، بلکه بايد به شنونده نگاه کنيم . نکته ي ديگر اين است که هنگام سخن گفتن بايد صداي ما متناسب باشد . همچنين بايد هنگام سخن گفتن درباره يک موضوع ، دقيقاً پيرامون همان موضوع سخن بگوييم . اگر در مورد هر موضوعي که به ذهنمان مي رسد صحبت کنيم دچار پراکنده گويي مي شويم و در نتيجه ديگران به هيچ وجه متوجه منظور ما نخواهند شد. اگر ما بتوانيم اين نکات را در سخن گفتن رعايت کنيم ، مسلماً مي توانيم يک ارتباط مؤثر و گفتگوي خوب با دوستانمان داشته باشيم .

پيشرفت نوشتن امري است تدريجي ولي در آخر همه ي دانش آموزان آن را با درجات مختلف و در زمان هاي متفاوتي مي آموزند . در تمام مراحل نوشتن به همان اندازه که به موضوعي اهميت داده مي شود بايد به پاکيزه نويسي ، خوانانويسي ، زيبانويسي ، نقطه گذاري ، جمله بندي ، ساختمان و عبارت نيز توجه شود .

گاهي نوشتن جنبه ي تقليد دارد . ساده ترين نوع نوشتن رونويسي است که دانش آموز از روي نوشته ديگر تقليد مي کند و مي نويسد ولي استفاده زياد از رونويسي ، دانش آموز را بي ابتکار به بار آورده و قدرت تفکر و کار کردن مستقل را از وي سلب مي نمايد و يکي از عوامل اصلي بي دقتي و بد خطي و غلط نويسي مي گردد .

«شکل نوشتاري زبان عالي ترين و پيچيده ترين شکل ارتباط است . در سلسله مراتب مهارت هاي زبان ، نوشتن ، آخرين مرحله اي است که آموخته مي شود . آموخته هاي بنيادي و تجارب مفيد مهارت هاي زباني در گوش دادن ، سخن گفتن و خواندن در واقع پيش نيازي براي نوشتن محسوب مي شوند .

در دنياي امروز نوشتن از مهمترين وسايل تفهيم و ارتباط به شمار مي رود و در نشر عقايد و افکار و نزديک کردن جوامع بشري و اشاعه ي فرهنگ و تمدن نقش حياتي دارد .

 

 



راهکار:

شديدترين و مهمترين اشكال املاي دانش آموزان « نشناختن صدا و حروف » است . حروف الفبا نشانه هاي قراردادي صداها مي باشند و مهمترين شرط آموختن حروف و شكل صداها ، صداشناسي و صوت آموزي است .

براي رفع اين مشكل بايستي از دانش آموزان بخواهيم كلمات جديد را بخش كنند و صداها را بگويند و به تلفظ و معني كلمه توجه كنند زيرا براي آموزش املاي صحيح هر كلمه لازم است گوش بشنود ، چشم آن را ببيند و دست آن را تمرين كند . يعني بين گوش دادن ، ديدن و نوشتن هماهنگي لازم ايجاد شود .                  

ساير اشكالات ديگر از نوع ديداري ، شنيداري ، و دقت در آموزش هستند .                                      

معلم بايد از همان ابتدا ، اصول درست نوشتن املا را به دانش آموزان آموزش دهد . شاگردان بايد بار اول خوب گوش دهند ، بار دوم بنويسند و يكي از راههاي آموزش املاي صحيح كلمات ، دانستن « شيوه ي خط فارسي » است كه مي توان با مراجعه به كتابهاي آيين نگارش ، ريزه كاري ها و دقايق آن آموخت .                            

هر اندازه خط دقيق تر و صحيح تر و كامل تر باشد . بهتر مي تواند بار معاني را به دوش بكشد و به سر منزل مقصود برساند . خط ظرفي است براي نگهداري معاني كه مظروف آن است بايد ظرف و مظروف با يكديگر متناسب باشد .

معاني كامل و دقيق را نمي توان با خطي ناقص و املايي نادرست به خواننده القا كرد ؛ چنانكه هنوز هم بسياري از افراد از نارسايي الفاظ مي نالند و مدعي هستند كه براي بيان مطالب خود الفاظي دقيق نمي توانند جست- و الفاظي هم كه مي جويند ، طاقت كشيدن بار سنگين معاني را ندارند .                                            

اهميت خط و املا در اين است كه بايد بار معاني را كه به امانت به وي سپرده اند به مقصد برساند و چيزي نه بر آن بيفزايد نه چيزي از آن بكاهد .

اگر هنر را يکي از مهمترين عوامل انتقال فرهنگ بدانيم ، به جرأت مي توان گفت ، خط ، عالي ترين و شفاف ترين اثر هنري است که براي آيندگان به جاي مي ماند . خط هنر است . يک خط خوب ، به دل آدمي مي نشيند زيباست ، موزون  و لطيف است و انسان از ديدن آن لذت مي برد .                                          

در دنياي امروز ، افراد به وسيله ي خط و نگارش با هم ارتباط برقرار مي کنند و با نوشتن خود را مطرح مي سازند . بنابراين لازم است ، همه ي افراد بشر با اصول صحيح نگارش آشنا شوند تا بتوانند مقاصد خود را با خطي خوش و خوانا و برابر با موازين و استانداردهاي قابل قبول بيان کنند .                                       

 

 

روش هاي اصلاح نارسانويسي :

1- آموزش خط تحريري زير نظر معلم کلاس انجام شود ، ...                                                     

2- معلمان از دادن تکاليف زياد در منزل خودداري کنند و دانش آموزان خوش خط را تشويق کنند                 

3- هنگام تمرين خط با دانش آموزان ، از دادن تمرينات طولاني خودداري شود و دانش آموزان از کار با وسايل نامناسب مانند مداد کوتاه و کاغذ بدون خط منع شوند .                                                                            

  خط که اولين صحنه ي مواجهه ي کودک با دنياي يادگيري نظام مند است ، نقش بسيار مهم و تعيين کننده در بازسازي ذائقه ي« زيبا شناختي» دارد.                                                                      

 آموزش املاي كلمات بهتر است با روشهاي متعدد و متنوع انجام شود و تنها به رونويسي و ديكته گفتن اكتفا نگردد .

بسياري از آموزگاران مي پندارند كه تنها روش آموختن املاي كلمات ، مشق نويسي از روي كتاب و نوشتن ديكته از هر درس است ، ولي هيچ يك از اين دو راه نمي تواند روش مفيدي باشد چون اولي فقط به تمرين و تكرار طوطي وار تكيه مي كند و دومي بر حافظه .                                                                   

« مهارت املانويسي ، به معني توانايي جانشين کردن صحيح صورت نوشتاري حروف ، کلمه ها و جمله ها به جاي صورت آوايي آن هاست.» ( احمد پور ، 83 : 109 )                                                                                 

 « يکي از راه هاي آموزش املاي صحيح کلمات، داشتن شيوه ي خط فارسي است که مي توان با مراجعه به   کتاب هاي آيين نگارش ، ريزه کاري ها و دقايق آن را آموخت .» ( روش تدريس فارسي ابتدايي ، ص 159 )            

هر اندازه خط دقيق تر و صحيح تر و کامل تر باشد . بهتر مي تواند بار معاني را به دوش بکشد و به سر منزل مقصود برساند . معناي کامل و دقيق را نمي توان با خطي ناقص و املايي نادرست به خواننده القا کرد ، «اهميت خط و املا در اين است که بايد بار معاني را که به امانت به وي سپرده اند به مقصد برساند و چيزي نه بر آن بيفزايد و چيزي از آن بکاهد .» ( احمدي بيرجندي ، 1368 : 159 )                                                                   

 مهارت املا نويسی ، به معنی توانايي جانشين کردن صحيح صورت نوشتاری حروف ، کلمه ها و جمله ها به جای صورت آوايي آن هاست

 

                                                                                          

       چند راهکار برای آموزش بهتر انشا:

    شيوه هاي آموزش انشا                                                                           

هدف از نگارش انشا اين است كه دانش آموزان بتوانند آنچه را كه مي انديشند و مي خوانند به ديگري بگويند و دلنشين و گيرا بنويسند و در استدلال و توصيف مطالب توانا شوند و نوشته هايشان منطقي ، جالب ، مفهوم و  عاري از غلط هاي دستوري و پراكنده گويي باشد .                                                                   

پرورش قوه ي استدلال ، تفكر و دقت دانش آموزان و وادار كردن آنها به درست ديدن و شنيدن و سپس ديده و شنيده ي خود را به طرز ساده و روشن بيان كردن و نوشتن است كه اين كار از جمله سازي شروع و تا نوشتن مقاله و كسب مهارت در نگارش پيش مي رود .                                                                         

پايه ي نوشتن درست از همان كلاس اول گذاشته مي شود . دانش آموزان از پايه اول تحصيل مي آموزند كه چگونه منظور خود را در قالب جملات درست بيان كنند ؛ در پايه دوم علاوه بر جمله سازي ، تكميل جمله هاي ناقص ، منظم سازي جملات در هم ريخته ، جور كردن  گروه كلمات ، تمرين پرسش و پاسخ ، تغيير كلمات جمله ، جمله سازي با تصوير و ... آشنا مي شوند . از كلاس سوم نوشتن انشا عملاً آغاز مي شود و دانش آموزان       اول به صورت شفاهي طراحي مي كنند بعد به صورت كتبي .                                                 

يكي از شرايط نوشتن انشا ، تسلط و مهارت يافتن در خواندن است ؛ بنابراين براي نوشتن انشا بايد دانش آموزان قبلاً در خواندن مهارت يافته باشند و بتوانند متني را بخوانند و مفهوم اصلي را به زبان خويش بيان كنند .    

- در ابتداي آموزش انشا بهتر است انشا در كلاس نوشته شود و معلم انشاها را جمع كند و مانند املا آنها را تصحيح كند در ابتدا معلم موضوعي مناسب را انتخاب كند كه زياد احتياج به تفكر و تعقل نباشد . مثلاً توصيف مسجد ، خيابان ، مدرسه ... 

از دانش آموزان بخواهد كه آنچه را كه مي بينند به روي كاغذ نقل كنند . اگر اين هم براي عده اي مشكل بود و ندانستند كه از كجا و به چه ترتيب شروع كنند . معلم مي تواند با توصيف شفاهي سررشته كار را به دست آنان بدهد و راهشان بيندازد .

- معلم موضوعي را به دانش آموزان بدهد و دانش آموزان به نوبت جمله اي در مورد موضوع بگويند و معلم آنها را روي تابلو بنويسد . سپس دانش آموزان مطالب را خودشان مرتب كنند و به صورت انشاء ارائه دهند .      

- معلم قصه يا داستاني را به صورت نيمه تمام بخواند و از دانش آموزان بخواهد كه آن داستان را تمام كنند .

- معلم نقاشي را نشان دهد و يا روي تابلو بكشد و از دانش آموزان بخواهد كه هر چيز در تصوير مي بيند براي آن جمله اي بنويسند و جملات را مرتب كنند و به صورت انشاء ارائه داده و در جمع بخوانند .                    

- معلم انشايي را نوشته و تكثير كند و در اختيار دانش آموزان بگذارد و از آنها بخواهد كه از نظر دستور زبان و نقطه گذاري اصلاح كنند و روي برگ ديگري نوشته و بيايند بخوانند.                                             

- معلم داستاني را براي دانش آموزان بخواند و از آنها بخواهد كه خلاصه داستان را بنويسند و در كلاس بخوانند

- معلم كلماتي را روي تابلو بنويسد و از دانش آموزان بخواهد كه انشايي بنويسند و آن كلمات را در انشاء خود بكار ببرند

- معلم دانش آموزان را گروه گروه كرده و شعري را انتخاب نموده و تكثير كند و در اختيار گروه ها بگذارد تا با كمك يكديگر شعر را به نثر بنويسند .                                                                                

- گزارش نويسي : از دانش آموزان بخواهيم كه گزارش بازديد يا گردش علمي يا اردو يا تفريح را به صورت  گروهي با انفرادي بنويسند  

- معلم يك جمله بصورت نيمه تمام به دانش آموزان مي دهد تا دانش آموزان در مورد آن انشاء بنويسند مثلاً اگر شما زمان جنگ در جبهه بوديد .... يا اگر شما روز عاشورا در كربلا بوديد .... .                                 

 

 

 

 

 



نقاط ضعف:

شديدترين و مهم ترين اشكال املاي دانش آموزان « نشناختن صدا و حروف » است . حروف الفبا نشانه هاي قراردادي صداها مي باشند و مهم ترين شرط آموختن حروف و شكل صداها ، صداشناسي و صوت آموزي است .

ساير اشكالات ديگر از نوع ديداري ، شنيداري ، و دقت در آموزش هستند .                                               

یکی از نقاط ضعف دانش آموزان در ادبیات فارسی ،نارسا نویسی است.

 کاستي هاي نوشتن با دست ، از قبيل کج نويسي يا راست نويسي بيش از حد ، نامرتب نويسي و فاصله گذاري

 بيش از حد و کمرنگ نويسي را نارسا نويسي يا بد خطي مي گويند .                             

معاني كامل و دقيق را نمي توان با خطي ناقص و املايي نادرست به خواننده القا كرد ؛ چنانكه هنوز هم بسياري از افراد از نارسايي الفاظ مي نالند و مدعي هستند كه براي بيان مطالب خود الفاظي دقيق نمي توانند جست- و الفاظي هم كه مي جويند ، طاقت كشيدن بار سنگين معاني را ندارند.                                            

عناصر گويشی  نوشتاری در بسياری موارد با همديگر اختلاف دارند . املای يک کلمه ، مشکل تر از خواندن آن است . در واقع در خواندن نشانه های زيادی وجود دارد که خواننده را در بازشناسی کلمه کمک می کند . مثلاً خود متن ، علائم صوتی ، تجزيه و بخش کردن کلمه و شکل کلی کلمه ، آن شاگردانی به خوبی از عهده ی اين نوشتن بر می آيند که املای کلمات را تنها به ياری حافظه نياموخته باشند ، بلکه قوانين خط و ترکيب هر حرف را نيز بدانند.

 



موانع،راه حل ها و فرصت ها:

مشكلات آموزش املا و راه حل ها

اختلالات املايي :

عوامل متعددي موجب اختلالات املايي دانش آموزان مي شود كه همگی ریشه در ابتدایی دارد و شديدترين و مهمترين آن « نشناختن صدا و حروف » است . ساير اختلالات از نوع ديداري ، شنيداري ، دقت و آموزش هستند . در كلاس اول ، بيشترين اختلالات شنيداري ، ديداري و گاهي آموزشي هستند .

در كلاس دوم ، بيشترين اختلالات دقت ، آموزشي و شنيداري هستند .

در كلاس سوم ، بيشترين اختلالات ، آموزشي ، شنيداري ، و دقت هستند .

در كلاس چهارم ، بيشترين اختلالات آموزشي ، دقت ، و ديداري هستند .

 

الف)- اختلالات شنيداري ودیداری

در اختلالات شنيداري معلم بايد از همان ابتدا ، اصول درست نوشتن املا را به دانش آموزان آموزش دهد شاگردان بايد بار اول خوب گوش دهند ، بار دوم بنويسند و بار سوم نوشته ي خود را كنترل كنند . در اين نوع ، چون اختلالات بسيار شديد است ، دانش آموزان بايد از روش تركيبي استفاده كنند . يعني حرف و صدا را به خوبي بشناسند و آنها را با هم تركيب كنند .

- نشناختن حروف يا شكل صداها و غلط نويسي آنها نیز از اشکالات شنیداری و دیداری است.

راه حل

نوشتن از روي كلمات و دقت در شكل املايي آنها از طريق تكاليف هدفدار.

ب)- اشكالات سمعي تلفظي : اين اشكالات ممكن است به دلايل مختلف بروز كند :

1- نقص شنوايي ، گويايي فراگير

2- نقص شنوايي يا گويايي معلم

3- نداشتن دقت و توجه

4- مناسب نبودن شرايط عاطفي و فيزيكي كلاس

رفع اشكال :

1- بايد عواملي كه موجب حواس پرتي و عدم احساس امنيت فراگير مي شوند برطرف شود تا در محيطي مساعد به نوشتن بپردازند .

2- معلم بايد در تلفظ كلمات و عبارتها دقت داشته باشد و از تندگويي ديكته بپرهيزد .

3- معلم بايد از وضعيت شنوايي و گويايي فراگيران آگاهي يابد اگر دچار نقص شنوايي يا گويايي هستند . جهت رفع آنها اقدامات لازم صورت گيرد .

4- دانش آموز بايد دقت بيشتري در شنيدن و نوشتن كلمات داشته باشد .

ت)- اختلال  در نوشتن كلمات متشابه

كلماتي كه از لحاظ تلفظي مشابه هستند اما از نظر معني و شكل ظاهري متفاوت مي باشند . مانند « خوار ، خار » ، « خويش ، خيش »

اين اشكالات از طريق تكرار و تمرين ، كاربرد آنها در جمله و توجه به معني و مفهوم كلمه برطرف مي شود .

 

ث)- اشكالات مربوط به تشديد ( كم يا زياد گذاشتن ، جا به جا نوشتن )

اين اشكالات بيانگر عدم شناخت صحيح فراگير از قاعده ي تشديد مي باشد و لازم است بار ديگر به آنها آموزش داده شود .

رفع اشكال :

1- تمرين در كلاس با چند كلمه تا به خوبي تفهيم شود .

2- مشخص كردن كلماتي كه داراي تشديد هستند و رونويسي از آنها .

3- ارائه چند كلمه تشديد دار به دانش آموزان جهت خواندن و توجه به كلمات و تعيين صداي تكراري .

4- جمله سازي با كلمات تشديد دار كه داراي معني و مفهوم مشخصي هستند .

ج) - اختلالات دقت

اشكالاتي مانند كم يا زياد گذاشتن نقطه دندانه ، سركج ، جابه جا نوشتن نقطه و جا انداختن حروف اضافه و ربط .

رفع اشكال :

اگر اين اشكالات مربوط به عدم دقت و توجه كافي دانش آموزان مي باشد كه با فراهم كردن شرايط فيزيكي مناسب براي كلاس ( دما ، نور مناسب ، سكوت ) و نيز توجه به شرايط عاطفي و روحي فراگيران ، كاهش مي يابد . گاهي خستگي دانش آموز موجب كاهش دقت و توجه وي و بروز اين اشكالات مي شود .

طولاني بودن متن املا يكي ديگر از عواملي است كه موجب بروز اشكالات املايي مي شود . تمرين و آموزش صحيح موارد فوق بخصوص دندانه در رفع اشكالات مؤثر است .

فرصت ها:

دراختیار گذاشتن کتاب ها ومجله هایی از قبیل:شیوه های آموزش املای فارسی و نگارش ،تالیف:احمد احمدی بیرجندی،ناشر:سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی ، سال انتشار: بهار68

ویا مجله رشد معلم،شماره3،سال بیست و دوم ، آذرماه1382

 

 

-

 

 



باسمه تعالی

چکیده

زبان موهبتی الهی است که خداوند آن را در وجود انسان به ودیعه گذاشته است.

چنان چه خداوند درقرآن کریم می فرماید: " الرحمن ، علم القرآن، خلق الانسان ، علمه البیان "

زبان وآموزش آن ، به ویژه آموزش زبان فارسی ، یکی از برنامه ها ویا دروس اساسی هر نظام

آموزشی است.برای آموزش زبان،فراگیران باید با چهار مهارت اساسی آشنایی یابند،این مهارت ها

عبارتند از : مهارت گوش دادن ، مهارت خواندن ، مهارت سخن گفتن و بالاخره مهارت نوشتن.

بی شک برای وصول به هر مقصد راه و روشی معین است که بر اثر تجربه های فراوان به دست

 می آید و از گذشتگان به آیندگان می رسد. تعلیم و تعلم نیز روش هایی دارد بس دقیق و حساس و

 هر درس را نیز راه و روشی است جداگانه و در خور فهم.

این گزارش با عنوان " مشکلات دانش آموزان در زمینه های روخوانی ،املا و انشا" شامل مقدمه

،نقاط قوت ،نقاط ضعف ،موانع،راه حل هاوفرصت ها ، تجزیه و تحلیل وچند پیشنهاد و راهکار.

 

واژگان کلیدی :

گوش دادن ، سخن گفتن ، نوشتن ،خوشنویسی ،املا و انشا .

 



عالم ربانی، ملا مهدی نراقی می گوید: «اخلاص عبارت است از پاک و خالص ساختن قصد و نیت از غیر خدا، اگر کسی طاعتی به جا

آورد و قصد قربت داشته باشد و لیکن با آن غرضی دنیوی بیامیزد، عملش مشوب و غیر خالص است.» (نراقی ، 1369 :344)

« ارزش فداکاری و ایثار و ایمان و خلوص و پشتوانه آن، غلبه بر شیطان باطنی است و هر آن چه در پایه های این اخلاص رخوتی ایجاد

کند و صفای روح و دل انسان را بابد بینی ها و کج اندیشی ها بیالاید و اخلاص را با  انگیزه های خودخواهانه بشری مشوب سازد، برای

ادامه راه، خطری بزرگ محسوب می گردد.» (مدیریت فرهنگی پاسداران ، 1383 :172)


درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم