ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران(1358ش)
 رحلت آيت الله سيدجمال الدين گلپايگاني(1377ق) - رحلت ايت الله سيدحجت كوه كمره اي از علما و فقهاي بزرگ شيعه(1360ق)
 روز جهاني معلولين



درگذشت عالم بزرگ شيعه آخوندخراساني صاحب كفاية الاصول(1290ش) - شهادت ميرزا كوچك خان جنگلي رهبر قيام مردمي جنگل(1300ش) - همه پرسي قانون اساسي(1358ش) - انتخاب حضرت آيت الله العظمي خامنه اي و 6تن از علماي قم به عنوان مرجع تقليد شيعيان از سوي جامعه مدرسين حوزه علميه قم(1373ش)
 قتل معتصم آخرين خليفه عباسي و انقراض دولت عباسي(656ق) - تبعيد امام جواد(ع) به بغداد(220ق) - بنابرنقلي ورود اسراي اهل بيت به شهر بعلبك



در پاسخ به پرسش مهرريیس جمهورمحترم : " اگر پدر شما رییس جمهور باشد، چه اقدامی را به او پیشنهاد می کنید تا بتواتد اعتدال ومیانه روی را در تمام ابعاد زندگی اجتماعی ایران بگستراند؟"

 

:پدر جانم ،برای اعتدال کل ایرانم

تو را شایسته و محمود می دانم

برای رفتن ایران به راه حق

تو را روشنگری منصور می خوانم

*********************

پدر جانم ، برو راه علی ،راه سعادت، راه دین داری

بری از هر غرور و نفرت و خشم و ستم کاری

 

 

 

 

 



پدر جانم برو راه علی، راه سعادت ،راه خوشبختی

ره ایستادگی ،عاری ز هرسختی



پدر جانم برو راه علی،راه صداقت ، راه دین داری

حضرت علي (ع) در توصيه به آهستگي و مدارا كردن با مردم و رعيت، در نامه به جناب مالك اشتر، مي فرمايند: « در آنجا كه مدارا كردن بهتر است، مدارا كن و ... پرو بالت را برابر رعيت بگستران، با مردم گشاده روي و فروتن باش و ... » (نهج البلاغه، نامه 46، فراز3)

حضرت علي (ع) در اينكه حاكم بايد از خشم و غضب بپرهيزد، فرموه اند: « ... خشم را فرونشان، و به هنگام قدرت ببخش، و به هنگام خشم، فروتن باش، و در حكومت مدارا كن تا آينده خوبي داشته باشي ...» (نهج البلاغه، نامه 69، فراز6)

 



این توافق نامه برای حل مشکلی است که سایه ی آن بر تمام دنیا افتاده . خلیج فارس اولویت ماست و این را به همسابه ها ی خود توضیح خواهیم داد.همسایگان ما برای حفظ امنیت منطقه در اولویت هستند.



دست یابی به آنچه مرقوم داشته اید درخور تقدیر و تشکر از هیيت مذاکرات هسته ای است. ایستادگی برابر زیاده خواهی ها همواره شاخص خط مستقیم حرکت مسؤولان این بخش باشد .



پدر جان برای رسیدن به هر هدفی خصوصادست یافتن به اعتدال باید یاس ونومیدی را از خود دور کرد.

می گویند روزی شیطان تصمیم گرفت که از کار خود دست بکشد، بنا براین
اعلام کرد که می خواهد ابزارش را با قیمتی مناسب به فروش بگذارد.پس وسایل کارش
را به نمایش گذاشت که شامل خود پرستی، نفرت، ترس، خشم، حرص، حسادت ،شهوت ،
قدرت طلبی و می شد. اما یکی از این ابزار بسیار کهنه و کار کرده به نظر می
رسید و شیطان حاضر نبود که آن را به قیمت ارزان بفروشد. از او پرسید:  این
وسیله ی گران قیمت چیست؟ شیطان گفت: این نومیدی و افسردگی است. پرسیدند: چرا
این همه گران است؟گ شیطان گفت: زیرا این وسیله برای من بیش از بزار دیگر موثر
بوده است. هر گاه سایر وسایلم بی اثر می شوند فقط با این وسیله می توانم قلب
انسان ها را بگشایم و کارم را انجام دهم. اگر بتوانم کسی را وادارم که احساس
نا امیدی ، یاس، دلسردی، مطرود بودن و تنهایی کند می توانم هر چه که می خواهم
با او بکنم. من این وسیله را روی همه انسان ها امتحان کرده ام و به همین دلیل
این همه کهنه است .  پس هرگز مایوس و نومید مباش و بدان که خداوند و فرشتگان
از فراز عرش ناظر بر تلاش و تکاپوی تو هستند و این آگاهی که خداوند هر آن و در
هر کجا کترصد یاری رساندن به ماست. همانگونه که خود فرموده : پس هر گاه مرا
بخوانید من به شما نزدیکم هر گونه نومیدی را جان آدمی زدوده و امید و نشاط را
جایگزین آن می نماید و آنگاه در عوض آنکه مشکلات بزرگ خود را به خدا بگوییم به
مشکلات خواهیم گفت که چه خدای بزرگی داریم و با تلاش و امید و توکل همیشه کلید
برای گشودن قفل مشکلات خواهیم یافت حتی اگر آن کلید، آخرین کلیدی باشد که در
جیب داریم.



پدر جان،یکی دیگر از مکارم اخلاق که تو را در رسیدن به اعتدال یاری می کند" معاد" است.

خداوند متعال مي فرمايند: « خواسته و مال و فرزندان زيب زندگاني دنياست و بازمانده هاي شايسته ـ اعمال خير و نيك و ... ـ بهتر است نزد پروردگار تو به پاداش و بهتر است در آرزو. » (سوره كهف، آيه 46)

در قرآن كريم، بيش از ده بار به حساب رسي خداوند و سريع الحساب بودن او، اشاره شده است. و آن اينكه هر كس هر كاري انجام داده باشد، خداوند به حساب او رسيدگي خواهد كرد از جمله مي فرمايند:

« اليوم تجزي كل نفس بما كسب و ...: امروز هر كس بدآنچه فراهم كرده است. پاداش داده شود، امروز ستمي نيست. همانا خداوند است شتابنده در شمار و حساب » (سوره غافر، آيه 17)



پدر جان علی (ع)نمونه واسوه ی کامل عدالت است ،

و از گهر بار كلام حضرت علي (ع) است در داد يزدان:

« خدا در وعده هاي خود راستگوست و برتر از آن است كه به بندگان ستم كند، ميان مخلوقات به عدل و داد رفتار كرد و در اجراي احكام، عادلانه فرمان داد ... » (خطبه 185، فراز2)

حضرت علي‌ (ع) فرمايند: « گواهي مي دهيم كه خدا عادل است و دادگر، و دادرسي جدا       كننده ي حق و باطل.» (خطبه 214، فراز1)

در قرآن كريم نيز همانطور كه قبلاً اشاره نموديم، بيش از 41 بار، خداوند را از ستم و بيداد پاك مي داند. از جمله اين آيه ي بسيار گويا و تكان دهنده كه: « ان الله لا يظلم مثقال ذره و ... همانا خدا ستم نكند به سنگيني ذره اي و ... » (سوره نساء، آيه 40)

خداوند در قرآن كريم، بارها انسان را به دادگري دعوت مي فرمايد، و به سوي عدالت هدايت  مي كند، از جمله: « ان الله يامركم ان تودو الامانات الي اهلها و اذا حكمتم بين الانسان ان تحكموا بالعدل ...: همانا خدا فرمانتان دهد كه بازگردانيد امانت ها را به اهل آنها و اگر داوري كنيد ميان مردم آنكه به داد و عدل داوري كنيد ... » (سوره نساء، آيه 58)

چه دليلي بر دادگري خداوند، و پاك دانستن ذات اقدس او از ستم و بيدادگري مي توان يافت، جز كلام حق او، كه خود را از ستم و بيداد، پاك و منزه مي داند:

« ... و ما انا بظلام للعبيد ...: و من ستم كننده و بيدادگر نسبت به بندگان نيستم ...» (سوره ق، آيه 29)



 

" حق ناپذیری" یکی دیگر از ویژگی های استکبار است که یک نمونه اش مساله ی امروز هسته ای ماست.

آمریکا حقوق ملت ها را قبول نمی کند، یکی دیگر از شاخصه های استکبار مجاز شمردن جنایت نسبت به بشر است.



بيش از 41 بار در قرآن كريم، به آياتي بر مي خوريم كه خداوند را از هر گونه بيدادگري پاك و مبرا مي داند، كه به خواست خداوند و به فراخور، به آن آيات اشاره خواهيم كرد.

بي شك خداوندي كه امر به دادگري مي فرمايد و راستگوست، خود نيز دادگرست در قرآن كريم مي خوانيم: « و اقسطوا ان الله يحب المقسطين: و دادگري كنيدكه خداوند دادگران رادوست دارد. » (سوره قصص، آيه5)



در قرآن كريم و كلام بزرگان دين مكرر بر لزوم اعتقاد به عدل الهي و رعايت دادگري در حيات آدمي تأكيد شده است، از جمله قرآن كريم مي خوانيم:

« و بترسيد روزي را كه باز گردانيده شويد در آن به سوي خدا، پس به هر كس آنچه را كه فراهم كرده است، داده شود و ستم نشود. »(سوره بقره ، آیه 281)

و يا: « پس چگونه است هنگامي كه آنها را براي روزي گرد آوريم كه شكي در آن نيست و داده شود به هركس هر آنچه دست آورده است و ستم نشود. » (سوره آل عمران ، آیه 25)



پدر جان ، يكي از كارساز ترين اصول اعتقادي شيعه، باور داشتن عدل الهي و دادگري خداوند است. اصلي كه آدمي را از ستم باز مي دارد. چرا كه پيوسته خود را در محضر عدل الهي حاضر مي بينند كه ذره اي و مثقالي از اعمال خير و شر، بر او پوشيده و بدون حساب رسي نماند.

باور داشتن عدالت الهي و دادگري خداوند، دل را آرام مي بخشد كه هيچ ستمي بي پاسخ نخواهد ماند. و از مباني مهم روانشناسي فردي – اجتماعي در كاهش جنايات و جفاهاي آدمي است در ايجاد رابطه ي خود با ديگران، و رعايت حقوق فردي – اجتماعي.



 

رهبر انقلاب در جمع فرماندهان بسیج :بسیج مظهر عطمت ملت وبرا ی بد خواهان مایه ی بیم وهراس است .

بی بی زینب کبری (س) در مواجهه با دشمنان و مصیبت حتی لرزشی در صدایش پیش نیامد ، باید حرکت ما در جهت حرکت زینبی باشد.



یک عده نرمش قهرمانانه را به معنی دست برداشتن از آرمان ها معنی کردند،دشمن هم نظام را به عقب نشینی متهم کردند؛ این بد فهمی است . نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه برای رسیدن به مقصود است.

 



اگر استکبار را نشناسیم چطور می توانیم با حکمت و درایت حرکت کنیم؟ یکی از ویژگی های نظام استکباری " خود برتر بینی"

 است  که موجب می شود ادعای تولیت ملت ها و مدیریت جهانی داشته باشند.



استاد خرسند/ زنجیر را که بر گردن جوان اسیر دیدند یاد زنجیری افتادند که بر پای خود احساس می کردند

استاد پرویز خرسند در کتاب «برزیدگان دشت خون» درباره حرکت کاروان اسرا در شهرهای عراق و شام و تاثیرگذاری آنها با نثری زیبا چنین نوشته است:

«کاروان خشم و غم به راه افتاد. خورشید یک بار دیگر ستم پیشگی انسان را دید و چهره درهم کشید و خون گریست و اشک خونینش کران مغرب آسمان را گلگون کرد. و کاروان اشک و غم در خشم و خون به راه افتاد. عزیز مردگان، خون عزیزان را روشن و درخشان در کران دور افق دیدند.
مردانی پیکارجو و جنگنده را در نبردی ناجوانمردانه به خاک افکنده بودند و حال، بازماندگان را در زنجیر به سوی کاخ هایی می بردند که برای پابرجا ماندنشان از اشک و خون انسان ها مایه می گرفتند.

و اگر این انسان، حماقت خویش، در یابد و به نادرستی راهی که در پیش گرفته است، آگاهی یابد و چهره های حقیقی برده داران را نیک بنگرد و بشناسد دیگر استسمار نمی شود و ....

سروده حزین لاهیجی در عزای امام حسین (ع)

حزین لاهیجی شاعر قرن یازدهم هجری در قالب یک ترکیب بند، مرثیه‌ای برای امام حسین(ع) سروده است. این شاعر که زاده اصفهان بود و سال‌های پایانی عمر خود را از ترس نادرشاه در بنارس می‌گذراند، یکی از تاثیرگذارترین افراد در رواج مذهب شیعه در آن سامان است.

در این ترکیب بند حزین لاهیجی ارادت خود را به امام حسین(ع) چنین ابراز داشته است:

طوفان خون ز چشم جهان جوش می‌زند      بر چرخ نخل ماتمیان دوش می‌زند
یارب شب مصیبت آرام سوز کیست؟          امشب که برق آه، ره هوش می‌زند
روشن نشد که روز سیاه عزای کیست؟     صبحی که دم ز شام سیه پوش می‌زند....



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 26 آبان 1392برچسب:, :: 20:5 :: توسط : زرین

منبع : فارس نیوز  اى فاطمه! هر چشمى فرداى قیامت گریان است غیر از چشمى که در مصیبت حسین گریه کند؛ صاحب آن چشم خندان است و مژده نعمت‌‏هاى بهشت به وى داده خواهد شد. »



بيش از 41 بار در قرآن كريم، به آياتي بر مي خوريم كه خداوند را از هر گونه بيدادگري پاك و مبرا مي داند، كه به خواست خداوند و به فراخور، به آن آيات اشاره خواهيم كرد.

بي شك خداوندي كه امر به دادگري مي فرمايد و راستگوست، خود نيز دادگرست در قرآن كريم مي خوانيم: « و اقسطوا ان الله يحب المقسطين: و دادگري كنيدكه خداوند دادگران رادوست دارد. » (سوره قصص، آيه5)

و از گهر بار كلام حضرت علي (ع) است در داد يزدان:

« خدا در وعده هاي خود راستگوست و برتر از آن است كه به بندگان ستم كند، ميان مخلوقات به عدل و داد رفتار كرد و در اجراي احكام، عادلانه فرمان داد ... » (خطبه 185، فراز2)

حضرت علي‌ (ع) فرمايند: « گواهي مي دهيم كه خدا عادل است و دادگر، و دادرسي جدا       كننده ي حق و باطل.» (خطبه 214، فراز1)

29



ادامه مطلب...


ارسال شده در تاریخ : شنبه 25 آبان 1392برچسب:, :: 7:42 :: توسط : زرین

در قرآن كريم و كلام بزرگان دين مكرر بر لزوم اعتقاد به عدل الهي و رعايت دادگري در حيات آدمي تأكيد شده است، از جمله قرآن كريم مي خوانيم:

« و بترسيد روزي را كه باز گردانيده شويد در آن به سوي خدا، پس به هر كس آنچه را كه فراهم كرده است، داده شود و ستم نشود. »(سوره بقره ، آیه 281)

و يا: « پس چگونه است هنگامي كه آنها را براي روزي گرد آوريم كه شكي در آن نيست و داده شود به هركس هر آنچه دست آورده است و ستم نشود. » (سوره آل عمران ، آیه 25)

بيش از 41 بار در قرآن كريم، به آياتي بر مي خوريم كه خداوند را از هر گونه بيدادگري پاك و مبرا مي داند، كه به خواست خداوند و به فراخور، به آن آيات اشاره خواهيم كرد.

بي شك خداوندي كه امر به دادگري مي فرمايد و راستگوست، خود نيز دادگرست در قرآن كريم مي خوانيم: « و اقسطوا ان الله يحب المقسطين: و دادگري كنيدكه خداوند دادگران رادوست دارد. » (سوره قصص، آيه5)

 



یکی دیگر ازمهمترین مکارم اخلاق برای گسترش اعتدال در جامعه " عدالت" است.

يكي  از صفات خداوند، دادگري آن قادر متعال است، كه در قرآن و كلام اولياي حق به آن پرداخته اند. از جمله حضرت علي (ع) مي فرمايد:

« گواهي مي دهيم كه خدا عادل است و دادگر، و دادرسي جدا كننده ي حق و باطل.» (نهج البلاغه ، خطبه 214)

يكي از كارساز ترين اصول اعتقادي شيعه، باور داشتن عدل الهي و دادگري خداوند است. اصلي كه آدمي را از ستم باز مي دارد. چرا كه پيوسته خود را در محضر عدل الهي حاضر مي بينند كه ذره اي و مثقالي از اعمال خير و شر، بر او پوشيده و بدون حساب رسي نماند.

باور داشتن عدالت الهي و دادگري خداوند، دل را آرام مي بخشد كه هيچ ستمي بي پاسخ نخواهد ماند. و از مباني مهم روانشناسي فردي – اجتماعي در كاهش جنايات و جفاهاي آدمي است در ايجاد رابطه ي خود با ديگران، و رعايت حقوق فردي – اجتماعي.



پدرجان،آنچه بیش از هر چیز ما را به اعتدال نزدیک می کند اعتقاد به توحید است.

 

در قرآن كريم آمده است: « و هو رب العرش العظيم: و اوست پروردگار عرش بزرگ » (سوره توبه ، آیه 129)

اگر چه بسياري از علما، از عرش به علم و قدرت خداوند، تعبير فرموده اند ولي تصور نمي شود منافاتي با بيان جايگاه رفيع براي حضرت حق، در معناي « خداوند جاي » داشته باشند. با يقين به اين فرمايش حضرت علي (ع) كه مي فرمايند:

« كمال اخلاص در توحيد و خداشناسي آن است كه صفات زائده ي بر ذات براي او تصور نكند.» (نهج البلاغه فیض ، خطبه 1 ، فراز 5)

تويي تو كه جز تو جهاندار نيست      

خرد را بدين كار پيكار نيست

حضرت علي (ع) در اين اصل مهم فطري و اعتقادي كه عقل و خرد نيز در پذيرش آن ترديد و
ستيز ندارد، مي فرمايد: « ... و گواهي مي دهيم كه خدايي نيست جز خداي يكتا، نه شريكي دارد و نه همتايي و... » (خطبه 114 ، فراز3)

حضرت علي (ع) در اينكه تنها خداوند باقي مي ماند، مي فرمايد:

« ... اما خدا، خدايي است يگانه، همان گونه كه خود توصيف كرد، هيچ كس در مملكت او نزاعي ندارد، نابود شدني نيست و همواره بوده است. »(نامه ی 31 ، فراز 46 ، ص525)



مام رضا علیه السّلام فرمودند:

مَن كانَ يَومُ عاشوراءَ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ وبُكائِهِ ، يَجعَلُ اللّه يَومَ القيامَةِ يَومَ فرحِهِ و سُرورِهِ ؛

هر كه عاشورا روز مصيبت و اندوه و گريه اش باشد ، خداوند روز قيامت را روز شادى و سرورش مى گرداند .

ميزان الحكمه ، ح13011



پدر جان علی (ع) سنبل اعتدال است،سنبل مبارزه با هوای نفس و.......

حضرت علي (ع) بسيار نغز و عميق، مي فرمايند: « ... خدا را، خدا را، از تكبر و خود پسندي و از تفاخرهاي جاهلي بر حذر باشيد، كه جايگاه بغض و كينه، و رشد وسوسه هاي شيطاني است كه ملتهاي گذشته و امتهاي پيشين را فريب داده است، تا آنجا كه در تاريكيهاي جهالت فرو رفتند، و در پرتگاه هلاكت سقوط كردند و به آساني به همان جايي كه شيطان مي خواست كشانده شدند. كبر و خودپسندي چيزي است كه قلب هاي متكبران را همانند كرده، تا قرن ها به تضاد و خون ريزي گذراندند و سينه ها از كينه ها تنگي گرفت. »(نهج البلاغه، نامه 192، فراز 29-27)

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « ميان شما و پندپذيري، پرده اي از غرور و خودخواهي وجود دارد. »(نهج البلاغه، حكمت282)

در اينكه دل آدمي به چهار چيز آرام گيرد، گويد: شرم خدا، مراقبت از سلامت ظاهر و باطن تن خويش، و ديگري پاك داشتن دامن خود از آلودگي به گناه و شهوت.

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « پاداش مجاهد شهيد در راه خدا، بزرگ تر از پاداش عفيف پاكدامني نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمي گردد. همانا عفيف پاكدامن، فرشته اي از فرشته هاست. »(نهج البلاغه، حكمت474)



اگر هوا و آرزو، جاي خرد را بگيرد، انديشه و آيين و خوي آدمي را به سوي بدي ها متمايل و دگرگون خواهد كرد.

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « آگاه باش كه بيشتر ترس من بر شما متابعت كردن هوا و درازي آرزوهاست. »(تبریزی ، 1373،ص 85)

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « سزاوار است كه معالجه كند مرد از دردهاي دنيا، چنانكه معالجه كند صاحب بيماري.و پرهيز كنداز شهوات دنيا، چنانكه پرهيز مي كند بيمار. »(تبریزی ، 1373،ص 85)

حضرت علي (ع) اين چنين به پرهيز از خودبيني، تحريض مي فرمايند: « فخر فروشي را كنار بگذار، تكبر و خود بزرگ بيني را رها كن، به ياد مرگ باش. »(نهج البلاغه، حكمت398)

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « ... و اگر با مقام و قدرتي كه داري، دچار تكبر يا خود بزرگ بيني شدي، به بزرگي حكومت پروردگار كه برتر از تو است بنگر ... »(نهج البلاغه، نامه 53، فراز 14-13)

حضرت علي (ع) مي فرمايند: « اي بندگان خدا! به ناداني هاي خود، تكيه نكنيد، و تسليم هواي نفس خويش نباشيد كه چنين كسي بر لبه ي پرتگاه ، قرار دارد و بار سنگين هلاكت و فساد را به دوش مي كشد.»(نهج البلاغه، خطبه 105، فراز8)



 

عزيزم زينبم با آن حجاب و عفتت روح جوانان را صفا دادي و لبريز از حيا و شرم و عزت كردي و تا روز محشر مفتخر كردي به زيبايي دين و مذهب و انسانيت .

حجاب و عفتت نام حسينت را كه در بالاي عرش و آسمان ها بود از خورشيد تابان هم فروزان تر نشان داده است و خواهد داد .

عزيزم نام تو يادآور پاكي و صدق و التهاب عشق در معراج انسان است ، نمي دانم چرا وقتي سخن از عشق مي گويم ، دلم لبريز از ياد حسينت مي شود تا روز محشر هم به راهش مي روم تا خاك پايش را مثال سرمه اي بر چشم بينايم كشم تا ديده ورتر گردد و بهتر مسير دين و آيين خدا را بنگرد يا پاس دارد . حجابت راز معصوميت دريادلان را فاش مي دارد .

عزيزم ، زينبم ، زيباترين رؤياي تاريخم ، برايت نقل مي گويم ، از اين دنياي پرغوغا و پرنقش و نگار و دون صفت تا باز فرياد رسايت گوش انسانيت تاريخ را پرسازد از آواي مظلومان بي نام و نشان صحنه هاي مبهم تاريخ. كلام دلنشينت لوح قلبم را سراسر عشق و ايمان كرده و سرشار از مهر و محبت .



پدر جان یکی از صفات پسندیده ای که تو را در رسیدن به اعتدال یاری میکند ،پرهيز از غرور و هواپرستي است:

تکبر حالتی است که آدمی خود را بالاتر از دیگری ببیند . « تکبر صفتی است که مانع دوام فداکاری ها و به ثمر نشستن ایثارگری ها می شود و اصولاً انسان متکبر نمی تواند ایثارگر و از خود گذشته باشد . » [1]

از جامع ترين درسهاي اخلاقي، پرهيز از خودبيني و هوا پرستي و غرور است، كه نه تنها در كلام بزرگان اخلاق به آن اشاره شده است، بلكه يكي از اصول بسيار مهم و مورد تأكيد، در عرفان اسلامي است، زيرا انسان خود بين نسبت به يزدان سركش مي شود و ديگر، در روابط اجتماعي و انجام وظايف، نمي تواند خدا بين و حق جو باشد، در نتيجه ظالم مي شود و بيدادگر، آزمند مي گردد و جاه طلب و بي ترديد آلوده به مفاسد ديگر اخلاقي كه علاج آن، بسيار مشكل خواهد بود.در اصول كافي، از امام صادق (ع) در باب خود برتر بيني، مي خوانيم: « من دخله العجب هلك: هر كه را خود بيني فراگيرد، هلاك شود. »



[1] - مدیریت فرهنگی پاسداران ، (1383) ، ایثار و از خودگذشتگی و راهبردهای تقویت آن ، معاونت فرهنگی سپاه ، چاپ اول ، ص 66



بارها در قرآن آمده است كه شيطان و اهريمن و يارانش، دوزخي اند و بايد از وسوسه ي آنها به خداوند پناه برد: « وام ينز عنك من الشيطان نزع فاستعذ بالله انه سميع عليم : و اگر انگيزشي از شيطان رانگيزدت، پس پناهنده به خدا شو، همانا او شنونده داناست. » (سوره اعراف/ 200)

در نهج البلاغه، حضرت علي (ع) درباره ي سرنوشت ستمكاران در قيامت، سخني را از پيامبر(ص) نقل  مي فرمايند كه: «روز قيامت رهبر ستمگر را بياورند، كه نه ياوري دارد و نه كسي از او پوزش خواهي مي كند، پس او را در آتش جهنم افكنند و در آن چنان مي چرخند كه سنگ آسياب، تابه قعر دوزخ رسيد، به زنجير كشيده شود. » (نهج البلاغه ، خطبه164: 311)



خداوند متعال مي فرمايند: « خواسته و مال و فرزندان زيب زندگاني دنياست و بازمانده هاي شايسته ـ اعمال خير و نيك و... ـ بهتر است نزد پروردگار تو به پاداش و بهتر است در آرزو. » (سوره كهف/46)

در قرآن كريم، بيش از ده بار به حساب رسي خداوند و سريع الحساب بودن او، اشاره شده است. و آن اينكه هر كس هر كاري انجام داده باشد، خداوند به حساب او رسيدگي خواهد كرد از جمله مي فرمايند:

« اليوم تجزي كل نفس بما كسب و ... امروز هر كس آنچه فراهم كرده است،پاداش داده شود، امروز ستمي نيست. همانا خداوند است شتابنده در شمار و حساب » (سوره غافر/17)



در قرآن كريم از اسماء و صفات روز قيامت، « يوم الحساب » يعني « روز شمارش » است كه چهار بار تكرار شده است. از جمله: « هذا ما توعدون ليوم الحساب: اين است آنچه نويد داده مي شويد براي روز شمار.‌ » (سوره  ص/53)

در قرآن كريم مي خوانيم: « ... و ان الاخره هي دار القرار: و همانا خانه ي آخرت، سراي آرام و قرار است.» (سوره غافر/ 39)

و نيز فرمايند: « و الاخره خير وابقي: آخرت براي تو بهترين و ماندني تر است. »

حضرت علي (ع) نيز فرموده اند: « والاخره ابد: آخرت هميشه است. »(تبریزی ، 1373 :63)



-معاد

پدر جان ، همان طور که می دانید:

از ديگر اصول مهم اسلام، اعتقاد به معاد و جهان آخرت و كيفر و پاداش در سراي ديگرست، كه البته بازتاب بسيار عميق در افكار و رفتار، نوشتار و گفتار افراد آدمي در مقام و شرايط متفاوت دارد.

دركلام وحي،در وصف گناهكاراني كه ازخداوند نمي ترسندو جايگاه آنان دوزخ است،آيات بسياري آمده است ازجمله:

« و هرگاه به او گفته شود از خدا بترس، تكبر به گناه او را بگيرد، وي را دوزخ بس است و چه بد و زشت آرامگاهي.» (سوره بقره/ 206)



عالم ربانی، ملا مهدی نراقی می گوید: «اخلاص عبارت است از پاک و خالص ساختن قصد و نیت از غیر خدا، اگر کسی طاعتی به جا

آورد و قصد قربت داشته باشد و لیکن با آن غرضی دنیوی بیامیزد، عملش مشوب و غیر خالص است.» (نراقی ، 1369 :344)

« ارزش فداکاری و ایثار و ایمان و خلوص و پشتوانه آن، غلبه بر شیطان باطنی است و هر آن چه در پایه های این اخلاص رخوتی ایجاد

کند و صفای روح و دل انسان را بابد بینی ها و کج اندیشی ها بیالاید و اخلاص را با  انگیزه های خودخواهانه بشری مشوب سازد، برای

ادامه راه، خطری بزرگ محسوب می گردد.» (مدیریت فرهنگی پاسداران ، 1383 :172)



پدر جان،

توصیه می کنم:اگر می خواهی اعتدال را در همه ی ابعاد زندگی اجتمایی ایران بگسترانی خودرا به مکارم اخلاق بیارایی که اولین قدم "اخلاص "است.

« اخلاص آن است که کاری صد در صد برای خدا باشد. تا آن جا که حتی اگر یک در صد و یا کمتر از آن هم برای غیر خدا باشد، عبادت باطل و یا مورد اشکال است.» (بابائیان،عباس، 1388 )

یکی از صفات نیکوی انسانی که باید برای مقابله با هوای نفس تقویت شود اخلاص است. طبرسی می گوید:  « اصل خلوص آن است که شی از هر آلودگی صاف باشد.»

 



باسمه تعالی

دوستان سلام،

دراین قسمت از وبلاگ که به پرسش مهر 14اختصاص داده شده سعی بر آن است تا آن جا که در حد توان است به پرسش رییس جمهورمحترم : "اگر پدر شما رییس جمهور باشد ، چه اقدامی را به او توصیه  می کنیدکه بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ی ابعاد زندگی جامعه ی ایران بگستراند؟" پاسخ داده شود.


درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم