ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

بارها در قرآن آمده است كه شيطان و اهريمن و يارانش، دوزخي اند و بايد از وسوسه ي آنها به خداوند پناه برد: « وام ينز عنك من الشيطان نزع فاستعذ بالله انه سميع عليم : و اگر انگيزشي از شيطان رانگيزدت، پس پناهنده به خدا شو، همانا او شنونده داناست. » (سوره اعراف/ 200)

در نهج البلاغه، حضرت علي (ع) درباره ي سرنوشت ستمكاران در قيامت، سخني را از پيامبر(ص) نقل  مي فرمايند كه: «روز قيامت رهبر ستمگر را بياورند، كه نه ياوري دارد و نه كسي از او پوزش خواهي مي كند، پس او را در آتش جهنم افكنند و در آن چنان مي چرخند كه سنگ آسياب، تابه قعر دوزخ رسيد، به زنجير كشيده شود. » (نهج البلاغه ، خطبه164: 311)



خداوند متعال مي فرمايند: « خواسته و مال و فرزندان زيب زندگاني دنياست و بازمانده هاي شايسته ـ اعمال خير و نيك و... ـ بهتر است نزد پروردگار تو به پاداش و بهتر است در آرزو. » (سوره كهف/46)

در قرآن كريم، بيش از ده بار به حساب رسي خداوند و سريع الحساب بودن او، اشاره شده است. و آن اينكه هر كس هر كاري انجام داده باشد، خداوند به حساب او رسيدگي خواهد كرد از جمله مي فرمايند:

« اليوم تجزي كل نفس بما كسب و ... امروز هر كس آنچه فراهم كرده است،پاداش داده شود، امروز ستمي نيست. همانا خداوند است شتابنده در شمار و حساب » (سوره غافر/17)



در قرآن كريم از اسماء و صفات روز قيامت، « يوم الحساب » يعني « روز شمارش » است كه چهار بار تكرار شده است. از جمله: « هذا ما توعدون ليوم الحساب: اين است آنچه نويد داده مي شويد براي روز شمار.‌ » (سوره  ص/53)

در قرآن كريم مي خوانيم: « ... و ان الاخره هي دار القرار: و همانا خانه ي آخرت، سراي آرام و قرار است.» (سوره غافر/ 39)

و نيز فرمايند: « و الاخره خير وابقي: آخرت براي تو بهترين و ماندني تر است. »

حضرت علي (ع) نيز فرموده اند: « والاخره ابد: آخرت هميشه است. »(تبریزی ، 1373 :63)



-معاد

پدر جان ، همان طور که می دانید:

از ديگر اصول مهم اسلام، اعتقاد به معاد و جهان آخرت و كيفر و پاداش در سراي ديگرست، كه البته بازتاب بسيار عميق در افكار و رفتار، نوشتار و گفتار افراد آدمي در مقام و شرايط متفاوت دارد.

دركلام وحي،در وصف گناهكاراني كه ازخداوند نمي ترسندو جايگاه آنان دوزخ است،آيات بسياري آمده است ازجمله:

« و هرگاه به او گفته شود از خدا بترس، تكبر به گناه او را بگيرد، وي را دوزخ بس است و چه بد و زشت آرامگاهي.» (سوره بقره/ 206)



عالم ربانی، ملا مهدی نراقی می گوید: «اخلاص عبارت است از پاک و خالص ساختن قصد و نیت از غیر خدا، اگر کسی طاعتی به جا

آورد و قصد قربت داشته باشد و لیکن با آن غرضی دنیوی بیامیزد، عملش مشوب و غیر خالص است.» (نراقی ، 1369 :344)

« ارزش فداکاری و ایثار و ایمان و خلوص و پشتوانه آن، غلبه بر شیطان باطنی است و هر آن چه در پایه های این اخلاص رخوتی ایجاد

کند و صفای روح و دل انسان را بابد بینی ها و کج اندیشی ها بیالاید و اخلاص را با  انگیزه های خودخواهانه بشری مشوب سازد، برای

ادامه راه، خطری بزرگ محسوب می گردد.» (مدیریت فرهنگی پاسداران ، 1383 :172)



پدر جان،

توصیه می کنم:اگر می خواهی اعتدال را در همه ی ابعاد زندگی اجتمایی ایران بگسترانی خودرا به مکارم اخلاق بیارایی که اولین قدم "اخلاص "است.

« اخلاص آن است که کاری صد در صد برای خدا باشد. تا آن جا که حتی اگر یک در صد و یا کمتر از آن هم برای غیر خدا باشد، عبادت باطل و یا مورد اشکال است.» (بابائیان،عباس، 1388 )

یکی از صفات نیکوی انسانی که باید برای مقابله با هوای نفس تقویت شود اخلاص است. طبرسی می گوید:  « اصل خلوص آن است که شی از هر آلودگی صاف باشد.»

 



باسمه تعالی

دوستان سلام،

دراین قسمت از وبلاگ که به پرسش مهر 14اختصاص داده شده سعی بر آن است تا آن جا که در حد توان است به پرسش رییس جمهورمحترم : "اگر پدر شما رییس جمهور باشد ، چه اقدامی را به او توصیه  می کنیدکه بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ی ابعاد زندگی جامعه ی ایران بگستراند؟" پاسخ داده شود.


صفحه قبل 1 ... 4 5 6 7 8 ... 9 صفحه بعد

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم